Fasadrenovering
Planerar du fasadrenovering? Nabo är en av Sveriges största fastighetsförvaltare och kan bidra med projektledning inför till exempel fasadrenovering.

Så hjälper Nabo dig vid fasadrenovering
Nabo har bred erfarenhet när det handlar om förvaltning av bostadsrätter och kan bidra med projektledning inför till exempel fasadrenovering. En fasadrenovering påverkar ekonomin i en brf under lång tid efter det att den genomförts.
Om resultatet inte blir bra, eller om man väntar för länge med en fasadrenovering, kan de ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora. Vi hjälper er att fatta rätt beslut i fråga om fasadrenovering och annat underhåll i er fastighet.

Hur ser projektledarens roll ut vid fasadrenovering?
En projektledare kan se till så att det tas fram ett underlag inför vad som är den kanske största enskilda åtgärden, tillsammans med stambyte, som genomförs i en fastighet. Projektledaren har också en aktiv roll under genomförandefasen och ser till så att arbetet kan genomföras utan att livet i fastigheten påverkas mer än nödvändigt.
Konkreta exempel på uppgifter en projektledare från Nabo kan ta på sig vid en fasadrenovering:
- Ta fram en förstudie och planera arbetet utifrån den
- Ta ansvar för att de boende har den information de behöver om de olika faserna under fasadrenoveringen
- Sköta upphandlingen av entreprenad och säkerställa att priset är bra
- Säkerställa att arbetet utförs med hög kvalitet och inom budgeten
Nabo hittar rätt entreprenör till er brf
En projektledare från Nabo ser till så att föreningen får in offerter från kvalificerade entreprenörer och hjälper föreningens styrelse att jämföra dessa. Vid utvärdering av anbud vägs både pris och kvalitet in i bedömningen. Att en entreprenör har goda vitsord behöver inte betyda att de är det rätta valet för just er brf. Nabo hjälper er att värdera kvalifikationer så att ni får hantverkare med erfarenhet som är relevant utifrån er fasad, vad ni vill göra med den och under vilka former ni vill att det ska ske.
Det är också viktigt att välja en entreprenör som kan kommunicera och ge tydliga besked kring vad arbetet med en fasadrenovering kommer att innebära och hur lång tid det kommer att ta. Under genomförandefasen kan er projektledare fungera som kontaktperson och svara på frågor från såväl styrelsen som de boende. Er projektledare från Nabo ser också till så att kontrakten innehåller allt de ska, till exempel en tydlig kravspecifikation och tidsramar, och att de är juridiskt giltiga. Här har vi nytta av Nabos experter inom entreprenadjuridik.
När behövs en projektledare från Nabo?
Omfattande renoveringar, underhåll och ombyggnationer är ett stort ansvar för en styrelse i en brf. Med en erfaren fackman ombord minimerar man risken för att fel begås. Det brukar också löna sig rent ekonomiskt att låta en projektledare från Nabo ta hand om förhandlingar och inköp av material i samband med en fasadrenovering.
Därför ska du välja Nabo
Proffsigt
Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen
Tidseffektivt
Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar
Långsiktigt och transparent
Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen
Så kan Nabos projektledare hjälpa dig med projekt i fastigheten

Förstudie
Det är viktigt att man planerar stora projekt på rätt sätt redan från början. Kommer man på felen i efterhand kan det bli kostsamt för föreningen.
Nabo hjälper dig planera det som behöver göras. Våra projektledare har den kompetens som krävs för att ta fram rambeskrivning och underlag. Vi ser till att projektet är rätt upplagt redan från start.

Upphandling
Våra projektledare ser till att du får trygga, kvalitetssäkrade leverantörer och ett marknadsmässigt pris. Vi skapar och skickar ut förfrågningsunderlag, sköter visning för entreprenörer samt utvärdering av inkomna anbud.
Du får rådgivning från våra experter vid beslut av entreprenör och säkerställer en trygg kontraktsskrivning med rätt villkor, med stöd av Nabos egna entreprenadjurister.

Genomförande
Projektledaren driver hela projektet, genomför löpande kontroller av arbetsutförande, sköter myndighetskontakter och håller dig i styrelsen informerad om projektet. Vi ser till att entreprenören levererar bra kvalitet under bestämd budget och tid.
Låt våra experter se över och driva projektet och känn dig trygg under hela projektets gång.
Behöver du en projektledare?
Fyll i formuläret så återkommer vi med en offert.
Därför ska du ta hjälp av en projektledare
Rätt planering
Du får rätt planering från början och slipper onödiga kostnader (s.k. ÄTA- kostnader)
Hög kvalitet
Säkerställer att arbetet utförs med bra kvalitet inom bestämd budget
Undvik tvister
Får marknadsmässigt pris och kvalitetssäkrad entreprenör med korrekta avtal utan tvister
Upptäck fler tjänster inom teknisk förvaltning
Fastighetsförvaltning
Nabo erbjuder heltäckande fastighetsförvaltning och personlig rådgivning med proaktivt stöd i den långsiktiga planeringen av underhåll i fastigheten.
Fastighetsskötsel
Med Nabo får du löpande tillsyn av fastigheten och säkerställer att all teknik fungerar. Du får rådgivning och åtgärdsförslag vid fel och brister.
Serviceavtal tvättstuga
Med Nabo får du grundlig service av tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp. Du får ökad livslängd på maskiner och felavhjälpande underhåll.
Drift och optimering
Få tillsyn, skötsel och underhåll av fastighetens värme- och ventilationssystem. Vi jobbar med fokus på optimering och effektivisering av energiförbrukning.
Energirapport
Ska din bostadsrättsförening se över elanvändningen? Nabo kan hjälpa er att kartlägga er genomsnittliga energianvändning och ge er rekommendationer om hur ni kan effektivisera för att spara pengar.
Energideklaration
Nabo hjälper dig upprätta en energideklaration i din brf eller fastighet. Våra certifierade experter har lång erfarenhet och kan även hjälpa till med andra myndighetsbesiktningar.
Elsäkerhetsföreskrifter
Nabo kan hjälpa er så att ni som bostadsrättsförening eller hyresvärd uppfyller alla krav för elsäkerhetsföreskrifter. Vi genomför en inventering av befintlig elanläggning, utför en riskbedömning, ger förslag på åtgärder och periodiska kontroller av elinstallationer.
Projektledning
Nabos projektledare hjälper dig att genomföra stambyten, renoveringar och ombyggnader. De tar fram underlag, planerar det som behöver göras, upphandlar entreprenaden och driver själva projektet från start till slut.
Underhållsplan
Underhållsplanen är ett viktigt verktyg som hjälper dig i styrelsen att hålla koll på fastighetens skick och planera framtida åtgärder. Med hjälp av Nabos underhållsplan får du en överblick av kommande kostnader och ser till att myndighetskrav uppfylls.
Så tycker kunderna
Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.
Effektivt och användarvänligt
“Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”
– Thomas, Advokat:
Åldermannen 100, Stockholm

Det bästa med Nabo är kundportalen
“Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”
– Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare
“Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”
– Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

System som alltid har fungerat
“Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”
– Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

Tillmötesgående och serviceinriktade
“Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”
– Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

Kunskap och erfarenhet
“Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”
– Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

Jättebra stöd både administrativt och juridiskt
“Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”
– Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

Snabba svar i portalen
“Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”
– Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

Jag kan göra mycket själv i portalen
“Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”
– Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

Kundplattformen är riktigt bra
“Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”
– Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala


Upptäck fasadrenovering i Stockholm
Planerar du fasadrenovering i Stockholm? Nabo kan erbjuda bostadsrättsföreningar en projektledare som hjälper till att bestämma när det är dags för en fasadrenovering i Stockholm och hur den ska genomföras.
Läs mer här om fasadrenovering i Stockholm.