Upptäck Nabos kundportal

Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer. Intresserad av ekonomisk förvaltning med Nabo.

Nabo erbjuder en marknadsledande styrelseportal för brf:er

Nabo har tagit fram en styrelseportal för våra kunder som är ett kraftfullt verktyg med stöd för många funktioner men samtidigt lätt att använda. Det är till stor hjälp i de bostadsrättsföreningar där Nabo står för förvaltningen. Detta eftersom förvaltning innebär olika moment som ska utföras och rapporteras – samtidigt som det kan svårt att få överblick.

Det ska vara enkelt att sitta i en styrelse för en brf

Vad som kan anses vara en rimlig avgift för en bostadsrätt beror på föreningens inkomster och utgifter. Dessa kan variera över tid. I arbetet med att fastställa en rättvis avgift för bostadsrättsföreningen utgår man från finansiering & investeringar, driftskostnader, löpande intäkter, en fullständig underhållsplan samt föreningens belåningsgrad med hänsyn till eventuella dolda tillgångar.

Vad som är en rättvis årsavgift i en bostadsrätt kan inte fastställas en gång för alla utan avgiftsnivån måste få påverkas av kostnadsutvecklingen, inflationen och upplåtelser som görs av föreningen. Står avgiften still en längre tid har avgiften varit för hög eller så har ni inte amorterat i tillräcklig omfattning.

Det är viktigt att styrelsen i bostadsrättsföreningen har ett bra underlag för de medlemsavgifter som sätts. Önskar man hjälp med dessa beräkningar har Nabo en rättvis avgiftsanalys som kan beställas.

Digitalisering innebär effektivisering

Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. För att lyckas krävs det också att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader.

Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:

  • Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
  • Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
  • Deklarera moms i rätt momsperiod
  • Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
  • Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.

Exempel på funktioner som är integrerade i Nabos styrelseportal

Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. För att lyckas krävs det också att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader.

Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:

  • Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
  • Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
  • Deklarera moms i rätt momsperiod
  • Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
  • Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Upptäck funktioner som underlättar styrelsearbetet

Notiser när det behövs

Få notiser för det som kräver uppmärksamhet direkt när du loggar in i portalen.

Digital brevlåda

Slipp tömma brevlådan och få all post direkt i kundportalen.

Realtidsrapporter

Följ föreningens ekonomi i realtid.

Avtal & dokument

Spara viktiga dokument och avtal i portalen för enkel tillgång för hela styrelsen. Få notiser när det är dags att förnya avtalen.

Utlägg

Logga in i portalen via mobilen för att fota och ladda upp kvitton direkt efter köpet. Slipp oroa dig för borttappade kvitton. 

Fakturahantering

Enkel hantering och attestering av föreningens fakturor i kundportalen med nedladdningsbar pdf.

Fastighetsregister

Nabo kan hjälpa dig med hantering av lägenhetsförteckningen. Du får all info om medlemmar och fastigheter samlad i kundportalen.

Löner och arvoden

Enkel registrering och attestering av löner och arvoden. 

Ärenden

Skapa ärenden till din personliga förvaltare dygnet runt. Du får snabbare hjälp och allt underlag  samlad i portalen. Du kan även kommunicera med de boende och revisorn via ärenden. 

Nyfiken? Kontakta oss och se hur Nabos portal kan underlätta för din brf.

Upptäck digitalt bokslutsverktyg

Notis när det är dags för bokslut

Tydlig checklista med det som styrelsen behöver göra

Skapa förvaltningsberättelse direkt i kundportalen

Vi gör det enkelt för medlemmar i din brf

Medlemmar får snabb hjälp vid frågor

Medlemmar kan ställa frågor och få snabba svar från ansvariga avgift- och hyresförvaltare direkt i portalen.

Medlemmar får tillgång till avier och viktig information

Säker inloggning i portalen med hjälp av BankID och hantering av avier och aviseringssätt. Medlemmar kan se info om sin bostad, innehavare, andelstal och viktiga dokument från styrelsen direkt i portalen.

Digital hantering av medlemsansökan och mäklarbild

Styrelsen hanterar inkomna överlåtelser och godkänner digitalt med hjälp av BankID. Mäklare kan begära mäklarbild utan hantering av styrelsen.

Digital ansökan om andrahandsuthyrning

Medlemmar kan söka om att hyra ut boendet i andrahand digitalt. Du i styrelsen får notis och kan godkänna/neka ansökan direkt i kundportalen.

Medlemmar kan ställa sig kö för t.ex. garageplats mm.

Medlemmar kan se köer för garageplats, parkering mm. och ställa sig i kö direkt i portalen. Här kan man följa sin köplats och få notis när det är ens tur.

Enkel kommunikation med styrelsen och förvaltaren

Medlemmar kan enkelt kommunicera med förvaltaren och styrelsen genom att lägga ärenden i portalen dygnet runt.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Det är enkelt att byta till Nabo

    Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget uppstartsteam.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden när ni säger upp ert nuvarande avtal så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Tillsammans hanterar vi bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt uppstartsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Vi ställer oss på alla styrelseledamöter i Sveriges sida!

    Vi på Nabo har bestämt oss! Med Nabo vid din sida har du med dig över 300 experter på ekonomisk, teknisk och juridisk förvaltning.

    Vi arbetar hårt för att du ska lyckas i bostadsrättsföreningen. Vi arbetar nära dig. Vi använder kraften från alla våra experter och över 3100 bostadsrättsföreningar för att underlätta för dig att fatta beslut. Vi vårdar och använder vår data i våra ledande och egenutvecklade plattform för att göra styrelsearbetet smartare, tryggare och enklare. Tillsammans skapar vi kraft att tillsammans bli bättre.

    Vi förvaltar över 3100 bostadsrättsföreningar med över 120 000 lägenheter över hela Sverige – och varje år blir vi fler och fler. Vi är odiskutabelt Sveriges modernaste och mest kunniga förvaltare. Vi är på din sida och har bestämt oss för att göra skillnad!

    Rättvis avgiftsanalys

    Att förstå och beräkna en rimlig och rättvis avgiftsnivå i föreningen är komplicerat. Det handlar om driftsekonomi, finansiering och underhåll över både kort och lång sikt.

    Byta förvaltare

    Från uppsägning av avtal till ett eget Nykundsteam. Vi gör det enkelt att byta förvaltare!

    Räntekonto

    Få ränta på föreningens överskottslikviditet, utan risk eller kostnad. Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete

    Bokföring brf

    Nabo skapar goda förutsättningar för en trygg ekonomi och arbetar med att förenkla förvaltning och bokföring i bostadsrättsföreningar.

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.