Hem » Våra tjänster » Ekonomisk förvaltning

Värdeökande ekonomisk förvaltning hos Nabo

Få den sinnesro och expertis du behöver med våra marknadsledande tjänster för ekonomisk förvaltning. Vår expertis och digitala plattform gör både den ekonomiska förvaltningen och styrelsearbetet tryggt, enkelt och värdeökande för din förening.

Lita på Nabos tjänster för ekonomisk förvaltning i hela Sverige!

Detta får du när du väljer Nabo för ekonomisk förvaltning

Vårt uppstartsteam gör det enkelt och smidigt för er att byta förvaltare, redan från avtalsskrivning och genom hela övergången.

Därför ska du välja Nabo för ekonomisk förvaltning

Komplett ekonomisk förvaltning och proffsiga ekonomiska förvaltare

Personlig rådgivning

Långsiktig finansiell planering

Löpande administration

Avisering, fakturor, bokföring mm

Budgetering och bokslut

Årsredovisning och rapportering

Skatter och uppgifter till myndighet

Lägenhetsregister och överlåtelsehantering


Enkelt och mobilanpassat verktyg

Digital brevlåda

Digital dokument- och avtalshantering

Säker inloggning med BankID

Notis när du behöver agera

Realtidsrapporter

Attestering av leverantörsfakturor

Integrerat bankkonto

Bokföringsunderlag och bokslut

Lägenhetsförteckning

Integrerad ärendehantering


Utbildningar och kompetensutveckling inom ekonomisk förvaltning

Grundläggande utbildning

Utbildning i kundportalen

Webinar inom ekonomi, fastighet, juridik

Fördjupande webinar

Nyhetsuppdateringar

Aktuell info för brf:er och fastighetsägare

Våra ekonomiska förvaltare kan hjälpa dig med

Samla all post digitalt på ett och samma ställe. Snabbt, smidigt, tillgängligt och enkelt.

Få hjälp att hantera er lägenhetsförteckning. Spara tid och säkerställ att allt blir korrekt.

Vi hjälper er att hantera förråd, garage och parkering i er förening och därmed minimera risken för tvister.

Anlita oss för ekonomisk förvalting i hela Sverige, bl.a:

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Frågor och svar om ekonomisk förvaltning

    Allt du behöver veta om ekonomisk förvaltning

    Vill du slippa oroa dig över momsperioder, fastighetsdeklarationer och myndighetskrav för bostadsrättsföreningar? Låt oss ta hand om det åt dig.

    Att sköta den ekonomiska biten för en bostadsrättsförening ska inte behöva vara krångligt. Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare undviker föreningen att göra fel och skapa onödiga kostnader för bostadsrättsföreningens medlemmar. Vi på Nabo har lång erfarenhet av att hjälpa bostadsföreningar att hantera ekonomin på ett korrekt och tydligt sätt för att tillgodose både medlemmar, revisorer och myndigheter. Nabo har dessutom marknadens ledande digitala plattform; Ett användarvänligt och smidigt verktyg framtaget för att göra det enkelt för bostadsrättsföreningens styrelse att göra rätt.

    Vad är ekonomisk förvaltning?

    Ekonomisk förvaltning innebär löpande administration och skötsel av fastighetens ekonomi. Det innefattar flera delmoment som t.ex:

    • Avisering, leverantörsfakturor och bokföring
    • Personlig rådgivning vid ekonomiska frågor
    • Långsiktig finansiell planering
    • Budgetering, bokslut, årsredovisning och rapportering
    • Betalning av skatter och avgifter samt lämnande av uppgifter till myndigheter
    • Lägenhetsregister och överlåtelsehantering

    Vilket ansvar har styrelsen i en bostadsrättsförening?

    Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. För att lyckas krävs det också att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna.

    Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav som t.ex. bokföringslagen och årsredovisningslagen. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader. En styrelseledamot sköter sina uppgifter vid sidan av vanligt arbete och det kan helt enkelt bli för mycket arbete ibland.

    Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:

    • Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
    • Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
    • Deklarera moms i rätt momsperiod
    • Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
    • Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.

    Varför är det bra med en ekonomisk förvaltare?

    En ekonomisk förvaltare ser till att ekonomin i en bostadsrättsförening ger en rättvisande bild av föreningens ekonomi och en lättöverskådlig vy över föreningens ekonomiska situation. Även en person utan kunskaper i ekonomi ska kunna bilda sig en uppfattning om föreningens ekonomiska situation genom att läsa årsredovisningen.

    En bostadsrättsförening är inget aktiebolag och betalar därmed ingen skatt på resultatet, men det finns fortfarande lagar och regler att följa. Med Nabo som föreningens ekonomiska förvaltare får ni hjälp med att se till att ekonomin hanteras enligt Bokföringslagen, Lagen om ekonomiska föreningar och Bostadsrättslagen. Vi ser även till att Bokföringsnämndens allmänna råd tillämpas för att bokföringen ska vara korrekt och er revisor kan genomföra en godkänd revision.

    En ekonomisk förvaltare är en bra hjälp och ett bra bollplank till bostadsrättsföreningen för att hjälpa föreningen att navigera rätt i ekonomiska frågor teknikaliteter.

    Det kan vara allt ifrån:

    • Att säkerställa att deklarationer fylls i på rätt sätt och skickas in i tid
    • Att sammanställa en årsredovisning på rätt sätt
    • Att ge rådgivning i finansieringsalternativ
    • Svara på legala frågor
    • Hjälpa till på årsstämma

    En ekonomisk förvaltare i en brf arbetar långsiktigt

    Det är lätt att fastna i det mest omedelbara som till exempel att se till att medlemmarna i föreningen betalar in tillräckligt mycket för att täcka de löpande utgifterna för sådant som lån och driften av fastigheten. God ekonomisk förvaltning säkerställer ekonomin i en bostadsrättsförening på lång sikt. Bl.a. behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Större projekt inom renovering och underhåll kan finansieras på olika sätt, en ekonomisk förvaltare för brf från Nabo kan gå igenom möjligheterna som finns och bidra med rådgivning kring olika finansieringsalternativ.

    Enkelt och mobilanpassat verktyg

    En resurs ni får tillgång till genom att anlita Nabo för ekonomisk förvaltning i en brf är vårt digitala verktyg. Det är ett redskap som gör arbetet med ekonomisk förvaltning mer överskådligt. Alla som är behöriga (till exempel föreningens medlemmar och revisorer) kan logga in med BankID. Verktyget har bland annat följande funktioner:

    • Digital brevlåda, dokument- och avtalshantering
    • Notis när du behöver agera
    • Realtidsrapporter
    • Attestering av leverantörsfakturor
    • Integrerat bankkonto
    • Bokföringsunderlag och bokslut
    • Lägenhetsförteckning
    • Integrerad ärendehantering

    Verktyget säkrar god transparens, att uppgifter inte faller mellan stolarna och att den information som krävs för ekonomisk förvaltning i en brf alltid finns tillgänglig.

    Varför väljer bostadsrättsföreningar Nabo?

    Hos Nabo får du en fullförvaltning, med allt från medlemsavisering till inkomstdeklarationer och årsredovisningar. Er förening får tre stycken förvaltare som är ansvariga för de olika bitarna i er förvaltning. Vi har erfarna ekonomer, jurister, fastighetstekniker och fastighetsförvaltare som ger er i styrelsen och era boende en trygg vardag. Vi tycker att det ska vara enkelt att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening, vi är snabba i vår kommunikation med styrelsen och medlemmarna och tycker inte att några frågor är för dumma. Hos oss är det högt i tak och vi vill alltid ligga i framkant vad gäller kunskap, systemutveckling och kundbemötande. Med oss som förvaltare vill de boende sitta i styrelsen.

    Utbildningar och kompetensutveckling

    Vi kan erbjuda grundläggande utbildning för nya ledamöter i fastighet, ekonomi, juridik och hur den digitala portalen används på ett resursbesparande sätt. För dig som är intresserad av att se webinar inom ämnen såsom ekonomi, försäkring, juridik med mera så håller vi det regelbundet. Även nyhetsuppdateringar med aktuell information för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare går ut med jämna mellanrum till våra kunder.

    Redo att snacka offert?

    Få tillgång till en komplett ekonomisk förvaltning med branschens bästa experter och en smidig överblick som rör allt kring din förenings ekonomi via vår digitala kundportal. Det har aldrig varit enklare och tryggare att sitta i styrelsen.