Ekonomisk förvaltning för din bostadsrättsförening
Få den sinnesro och expertis du behöver med våra marknadsledande tjänster för ekonomisk förvaltning.

Välkommen till en värld av ekonomisk förvaltning!
Välkommen till en värld av ekonomisk förvaltning, där vi tar hand om all din ekonomi, redovisning, finans – och skattefrågor, anmälningar och mycket mer! På vår marknadsledande kundportal kan du hålla koll på dina tillgångar och skulder med större sinnesro – så att ni i styrelsen i bostadsrättsföreningar kan vara lugna och veta att er ekonomi är i ordning.
Vår användarvänliga portal är optimerad för att snabbt och säkert samla in all relevant information. Dessutom erbjuder vi tjänster som sparar tid och ansträngning när det gäller att svara på krav från skattemyndigheter, vilket sparar tid och pengar.
Vi erbjuder också unika tjänster som kan hjälpa dig att bättre hantera din ekonomi. Vårt team av 300 experter kan hjälpa dig att ta fram den bästa planen för din ekonomi, samt sätta upp system och rutiner för ekonomisk förvaltning som är skräddarsydda för att möta dina behov. Så oavsett om du behöver hjälp med skattefrågor eller löneutbetalningar kan du lita på att du är i goda händer hos oss.
Hanteringen av din ekonomi har just blivit mycket enklare – låt oss ta hand om detaljerna och lita på att din ekonomi är trygg. Kom igång redan idag med våra tjänster för ekonomisk förvaltning!
Allt du behöver veta om ekonomisk förvaltning
Vill du slippa oroa dig över momsperioder, fastighetsdeklarationer och myndighetskrav för bostadsrättsföreningar? Låt oss ta hand om det åt dig.
Att sköta den ekonomiska biten för en bostadsrättsförening ska inte behöva vara krångligt. Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare undviker föreningen att göra fel och skapa onödiga kostnader för bostadsrättsföreningens medlemmar. Vi på Nabo har lång erfarenhet av att hjälpa bostadsföreningar att hantera ekonomin på ett korrekt och tydligt sätt för att tillgodose både medlemmar, revisorer och myndigheter. Nabo har dessutom marknadens ledande digitala plattform; Ett användarvänligt och smidigt verktyg framtaget för att göra det enkelt för bostadsrättsföreningens styrelse att göra rätt.

Vilket ansvar har styrelsen i en bostadsrättsförening?
Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. För att lyckas krävs det också att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader.
Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:
- Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
- Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
- Deklarera moms i rätt momsperiod
- Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
- Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.
Varför är det bra med en ekonomisk förvaltare?
En ekonomisk förvaltare ser till att ekonomin i en bostadsrättsförening ger en rättvisande bild av föreningens ekonomi och en lättöverskådlig vy över föreningens ekonomiska situation. Även en person utan kunskaper i ekonomi ska kunna bilda sig en uppfattning om föreningens ekonomiska situation genom att läsa årsredovisningen.
En bostadsrättsförening är inget aktiebolag och betalar därmed ingen skatt på resultatet, men det finns fortfarande lagar och regler att följa. Med Nabo som föreningens ekonomiska förvaltare får ni hjälp med att se till att ekonomin hanteras enligt Bokföringslagen, Lagen om ekonomiska föreningar och Bostadsrättslagen. Vi ser även till att Bokföringsnämndens allmänna råd tillämpas för att bokföringen ska vara korrekt och er revisor kan genomföra en godkänd revision.
En ekonomisk förvaltare är en bra hjälp och ett bra bollplank till bostadsrättsföreningen för att hjälpa föreningen att navigera rätt i ekonomiska frågor teknikaliteter.
Det kan vara allt ifrån:
- Att säkerställa att deklarationer fylls i på rätt sätt och skickas in i tid
- Att sammanställa en årsredovisning på rätt sätt
- Att ge rådgivning i finansieringsalternativ
- Svara på legala frågor
- Hjälpa till på årsstämma
En ekonomisk förvaltare i en brf arbetar långsiktigt
Det är lätt att fastna i det mest omedelbara. Till exempel i att säkerställa att medlemmarna i föreningen betalar in tillräckligt mycket för att täcka de löpande utgifterna för sådant som lån och driften av fastigheten. God ekonomisk förvaltning bör dock handla om att säkerställa ekonomin i en bostadsrättsförening på lång sikt. Föreningen behöver ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Större projekt inom renovering och underhåll kan finansieras på olika sätt, en ekonomisk förvaltare för brf från Nabo kan gå igenom möjligheterna som finns och bidra med rådgivning kring olika finansieringsalternativ.
Enkelt och mobilanpassat verktyg
En resurs ni får tillgång till genom att anlita Nabo för ekonomisk förvaltning i en brf är vårt digitala verktyg. Det är ett redskap som gör arbetet med ekonomisk förvaltning mer överskådligt. Alla som är behöriga (till exempel föreningens medlemmar och revisorer) kan logga in med BankID. Verktyget har bland annat följande funktioner:
- Digital brevlåda, dokument- och avtalshantering
- Notis när du behöver agera
- Realtidsrapporter
- Attestering av leverantörsfakturor
- Integrerat bankkonto
- Bokföringsunderlag och bokslut
- Lägenhetsförteckning
- Integrerad ärendehantering
Verktyget säkrar god transparens, att uppgifter inte faller mellan stolarna och att den information som krävs för ekonomisk förvaltning i en brf alltid finns tillgänglig.
Varför väljer bostadsrättsföreningar Nabo?
Hos Nabo får du en fullförvaltning, med allt från medlemsavisering till inkomstdeklarationer och årsredovisningar. Er förening får tre stycken förvaltare som är ansvariga för de olika bitarna i er förvaltning. Vi har erfarna ekonomer, jurister, fastighetstekniker och fastighetsförvaltare som ger er i styrelsen och era boende en trygg vardag. Vi tycker att det ska vara enkelt att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening, vi är snabba i vår kommunikation med styrelsen och medlemmarna och tycker inte att några frågor är för dumma. Hos oss är det högt i tak och vi vill alltid ligga i framkant vad gäller kunskap, systemutveckling och kundbemötande. Med oss som förvaltare vill de boende sitta i styrelsen.
Utbildningar och kompetensutveckling
Vi kan erbjuda grundläggande utbildning för nya ledamöter i fastighet, ekonomi, juridik och hur den digitala portalen används på ett resursbesparande sätt. Vi kan hålla i fördjupande webinar inom ämnen såsom ekonomi, försäkring, juridik med mera. Vi står också för nyhetsuppdateringar med aktuell information för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare.
Därför ska du välja Nabo
Proffsigt
Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen
Tidseffektivt
Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar
Långsiktigt och transparent
Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen
Upptäck Nabos tjänster inom ekonomisk förvaltning
Rättvis avgift
Nabo hjälper er att sätta en rimlig och rättvis avgift i bostadsrättsföreningen som skapar en rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för både dagens medlemmar och kommande medlemmar.
Byta förvaltare
Att byta förvaltare i en brf är enkelt! Vi på Nabo hjälper er med det och ser till så att bytet sker så sömlöst som möjligt.
Räntekonto
Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete. Din förening får ett räntekonto som du enkelt kan se och följa i kundportalen.
Styrelseportal
Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer.
Ekonomisk förvaltning med Nabo
Komplett ekonomisk förvaltning
Personlig rådgivning
Långsiktig finansiell planering
Löpande administration
Avisering, fakturor, bokföring mm
Budgetering och bokslut
Årsredovisning och rapportering
Skatter och uppgifter till myndighet
Lägenhetsregister och överlåtelsehantering
Enkelt och mobilanpassat verktyg
Digital brevlåda
Digital dokument- och avtalshantering
Säker inloggning med BankID
Notis när du behöver agera
Realtidsrapporter
Attestering av leverantörsfakturor
Integrerat bankkonto
Bokföringsunderlag och bokslut
Lägenhetsförteckning
Integrerad ärendehantering
Utbildningar och kompetensutveckling
Grundläggande utbildning
Utbildning i kundportalen
Webinar inom ekonomi, fastighet, juridik
Fördjupande webinar
Nyhetsuppdateringar
Aktuell info för brf:er och fastighetsägare
Så tycker kunderna
Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.
Effektivt och användarvänligt
“Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”
– Thomas, Advokat:
Åldermannen 100, Stockholm

Det bästa med Nabo är kundportalen
“Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”
– Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare
“Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”
– Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

System som alltid har fungerat
“Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”
– Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

Tillmötesgående och serviceinriktade
“Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”
– Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

Kunskap och erfarenhet
“Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”
– Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

Jättebra stöd både administrativt och juridiskt
“Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”
– Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

Snabba svar i portalen
“Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”
– Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

Jag kan göra mycket själv i portalen
“Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”
– Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

Kundplattformen är riktigt bra
“Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”
– Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

Dedikerat Nykundsteam för bekymmersfri övergång
Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget Nykundsteam.
1
Säg upp befintligt avtal
Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden så att det inte förlängs automatiskt.
2
Tillsammans hanterar vi hela bytet
Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.
3
Få ett eget team!
Vårt Nykundsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.
Vi gör det enkelt för medlemmar i din brf
Medlemmar får snabb hjälp vid frågor
Medlemmar kan ställa frågor och få snabba svar från ansvariga avgift- och hyresförvaltare direkt i portalen.
Medlemmar får tillgång till avier och viktig information
Säker inloggning i portalen med hjälp av BankID och hantering av avier och aviseringssätt. Medlemmar kan se info om sin bostad, innehavare, andelstal och viktiga dokument från styrelsen direkt i portalen.
Digital hantering av medlemsansökan och mäklarbild
Styrelsen hanterar inkomna överlåtelser och godkänner digitalt med hjälp av BankID. Mäklare kan begära mäklarbild utan hantering av styrelsen.

Vi ställer oss på alla styrelseledamöter i Sveriges sida!
Vi på Nabo har bestämt oss! Med Nabo vid din sida har du med dig över 300 experter på ekonomisk, teknisk och juridisk förvaltning.
Vi arbetar hårt för att du ska lyckas i bostadsrättsföreningen. Vi arbetar nära dig. Vi använder kraften från alla våra experter och över 3100 bostadsrättsföreningar för att underlätta för dig att fatta beslut. Vi vårdar och använder vår data i våra ledande och egenutvecklade plattform för att göra styrelsearbetet smartare, tryggare och enklare. Tillsammans skapar vi kraft att tillsammans bli bättre.
Vi förvaltar över 3100 bostadsrättsföreningar med över 120 000 lägenheter över hela Sverige – och varje år blir vi fler och fler. Vi är odiskutabelt Sveriges modernaste och mest kunniga förvaltare. Vi är på din sida och har bestämt oss för att göra skillnad!
Läs mer här om Nabos ledande digitala plattform som förenklar och effektiviserar samfällighetsföreningars ekonomiska förvaltning, och ger en utmärkt överblick över hyror, avgifter, bokföring och bokslut.
Du får dessutom en personlig ekonomisk förvaltare som alltid finns tillgänglig för att stötta och besvara frågor. Som styrelsemedlem kan du känna dig trygg med att ekonomin sköts korrekt.
Våra tjänster




Prata med oss!
Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.