Hem » Våra tjänster » Teknisk förvaltning » Obligatorisk ventilationskontroll (OVK)

Få hjälp med obligatorisk ventilationskontroll (OVK)

OVK (obligatorisk ventilationskontroll) är en kontroll av ventilationssystemet i en fastighet som genomförs för att säkerställa att det fungerar effektivt, uppfyller alla lagstadgade krav och att inomhusmiljön i fastigheten är hälsosam och säker att vistas i.

En OVK behöver utföras regelbundet, oftast vart tredje till sjätte år beroende på byggnaden och dess ventilationssystem. 

Våra certifierade besiktningsmän kan hjälpa er att genomföra en kontroll.

Vad är OVK?

OVK står för “obligatorisk ventilationskontroll.” OVK är en regelbunden kontroll av ventilationssystemet i byggnader för att säkerställa att det fungerar korrekt och uppfyller de gällande kraven för inomhusluftkvalitet.

Kontrollen utförs av särskilt certifierade OVK-besiktningsmän och måste genomföras med regelbundna intervaller, oftast vart tredje till sjätte år, beroende på typen av byggnad och dess användning. Syftet är att säkerställa att ventilationssystemet fungerar effektivt för att upprätthålla god inomhusluftkvalitet och att minska risken för fukt- och mögelproblem.

Vad ingår i en OVK?

En OVK (obligatorisk ventilationskontroll) innefattar flera moment för att säkerställa att ventilationssystemet fungerar korrekt och att inomhusluftkvaliteten uppfyller de fastställda kraven. Här är några av de vanliga momenten som ingår i en OVK:

  • Inspektion av anläggningen: Besiktningen börjar med en övergripande inspektion av hela ventilationssystemet, inklusive kanaler, fläktar, ventiler och andra komponenter.
  • Mätning av luftflöden: Det utförs mätningar av luftflöden för att säkerställa att ventilationssystemet levererar tillräcklig mängd frisk luft till de olika utrymmena i byggnaden. Detta kan göras med hjälp av olika mätinstrument och tekniker.
  • Kontroll av fläktar: Besiktningen inkluderar en kontroll av fläktarna för att säkerställa att de fungerar korrekt och att de ger tillräckligt med tryck för att föra bort förorenad luft.
  • Kontroll av filter: Filtersystemet granskas för att säkerställa att filtren är i gott skick och att de byts ut enligt rekommendationerna. Filter är viktiga för att fånga upp partiklar och föroreningar i luften.
  • Mätning av inomhusluftkvalitet: OVK innefattar ofta mätning av inomhusluftkvaliteten för att säkerställa att den uppfyller de fastställda normerna. Det kan inkludera mätningar av luftfuktighet, koldioxidnivåer och andra relevanta parametrar.
  • Åtgärder och rekommendationer: Om brister eller problem upptäcks under besiktningen kommer OVK-besiktningsmannen att rapportera dessa och ge rekommendationer för åtgärder. Det kan innebära reparationer, justeringar eller utbyte av komponenter.

Vilka är fördelarna med OVK?

Genom att genomföra dessa moment regelbundet kan man säkerställa att ventilationssystemet i en byggnad fungerar effektivt och att inomhusmiljön är hälsosam och säker för de som vistas där.

Nabo har egna certifierade besiktningsmän och flera samarbetspartners för att utföra OVK och har även kompetens för att hantera eventuella åtgärder som krävs efter en utförd OVK.

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Vill du ha hjälp med en obligatorisk ventilationskontroll (OVK)?

Fyll i formuläret så återkommer vi med en offert

Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala