Relining med erfarna projektledare

Välkommen till Nabos tjänster för relining av avlopp – ett alternativ för en kostnadseffektiv renovering av ert avloppssystem. Vårt fokus är att erbjuda den bästa lösningen för bostadsrättsföreningar (BRF), och den ska vara anpassad för just för era unika behov, vare sig det gäller ett större projekt eller ett mindre.

Välj Nabos reliningteam för en hållbar, kostnadseffektiv och mindre störande lösning för dina avloppsproblem. Vårt team av experter är redo att hjälpa dig med ditt reliningsprojekt.

Kontakta oss idag för mer information eller för en skräddarsydd offert.

Därför ska du välja Nabo för relining

Lång erfarenhet

Vi har lång erfarenhet av att hantera reliningsprojekt för bostadsrättsföreningar. Vårt team arbetar noggrant för att säkerställa att varje steg i processen är effektivt och med minimal störning för de boende.

Proffsiga och erfarna projektledare

Vi har erfarna byggsankunniga och VVS ingenjörer.

Hjälp genom hela processen

Våra erfarna projektledare hjälper dig genom hela processen.

Frågor och svar om relining

Metoder för relining av avlopp

Strumpmetoden

Relining innebär att man renoverar befintliga avloppsstammar genom att infodra dessa med nya ytskikt på rörens insida. Det finns olika metoder på marknaden. Strumpmetoden appliceras genom att man drar ett ytskikt på plats men vanligast är att man vränger in den med lufttryck. Strumpmetoden anses vara mest tillförlitlig men är också kostsammare att genomföra.

Sprutmetoden

Sprutmetoden är det andra alternativet, efter rengörning av rören upprepade gånger sprutar man på en plastmassa genom hela avloppssystemet med ett skarvfritt självbärande plastlager som resultat. Det finns olika munstycken för olika dimensioner. Tekniken skiljer sig också något företag emellan. Plastmassan sprutas ut i tre lager för att försäkra att man uppnått ett tätt system.

Hybridlösning för avlopp

Hybridrelining innebär att man utför relining och traditionellt stambyte i samma projekt.

Ett hybridstambyte kan lämpa sig då fastighetens alla badrum, kök eller motsvarande inte behöver förnyas p.g.a. partiellt utbytta avloppsrör t.ex. i samband med att boende utfört renoveringar och bytt ut rören fram till stående stammen. Alternativt att åtkomsten för att utföra ett traditionellt stambyte inte är ekonomiskt försvarbart p.g.a. stammarnas placering eller andra byggtekniska faktorer.

Med andra ord utför man en delad lösning istället för ett traditionellt stambyte eller total relining. I dessa fall med en hybridlösning undersöker vi vilken metod i rörsystemets olika delar som lämpar sig bäst för just er fastighet.

Tappvatten

Relining av tappvattenrör är inte en beprövad lösning och rekommenderas inte.

När passar det att göra en relining?

Relining ska utföras istället för ett stambyte när byggtekniska förhållanden blir för omständliga eller när föreningens ekonomi för tillfället inte tillåter att ett stambyte kan utföras. Relining kan inte likställas med stambyte utan är en metod som syftar till att förlänga livet på befintliga avloppsrör och på så sätt skjuta upp tidpunkten för ett stambyte.

När passar det inte att göra en relining?

Om rören är i för dåligt skick eller man anser att stambyte är mer lämpligt i just ert fall. Stammarna för tappvattnet är i så dåligt skick att dessa måste bytas ut, stammarna för vatten och avlopp går som oftast i samma schakt och då är det lämpligt att byta ut allt vid samma tillfälle.

Relining eller stambyte?

Valet mellan relining och stambyte beror på flera faktorer, såsom rörens skick och byggnadens ålder. Vi utför alltid en förstudie innan man beslutar för vilken metod eller lösning vi rekommenderar.

Hur länge håller relining?

Beror på val av metod samt byggtekniska förutsättningar, men mellan 10-30 år är en bra riktlinje.

Vad kostar relining?

Vi förstår att kostnaden är en viktig faktor, därför erbjuder vi konkurrenskraftiga priser, ofta beräknade per meter, för att säkerställa att du får mest värde för din investering. Vårt mål är att tillhandahålla en hållbar lösning där reliningen håller i flera årtionden, vilket garanterar långsiktigt värde och trygghet för din brf.

Priset per meter för relining varierar beroende på omständigheterna. Vi rekommenderar att du kontaktar oss för en anpassad offert baserad på dina specifika behov.

Vill du ha hjälp med relining?

Fyll i vårt kontaktformulär idag så återkommer vi till dig inom kort.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Därför ska du ta hjälp av en projektledare för relining

Rätt planering

Du får rätt planering från början och slipper onödiga kostnader (s.k. ÄTA- kostnader)

Hög kvalitet

Säkerställer att arbetet utförs med bra kvalitet inom bestämd budget

Undvik tvister

Får marknadsmässigt pris och kvalitetssäkrad entreprenör med korrekta avtal utan tvister

Lita inte bara på oss. Lita på våra tusentals kunder.

Redan idag har vi 3 400 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala