Hem » Våra tjänster » Projektledning » Besiktning och kontroll åt BRF vid renovering

Besiktning och kontroll åt BRF vid renovering

Boendes renoveringsåtgärder är en vanlig orsak till tvister och oenigheter i bostadsrättsföreningar. Genom att använda Nabos modell som bygger på checklistor och fysiska kontroller under utvalda delar i renoveringsprocessen kan kostsamma och segdragna konflikter förebyggas. Det gynnar alla, såväl bostadsrättsföreningar som boende och entreprenörer.

Ett vanligt misstag är att många bostadsrättsföreningar och bostadsrättsägare kontaktar en besiktningsman/kontrollant när konflikten mellan bostadsrättsinnehavaren och föreningen redan är ett faktum. Det finns mycket att vinna på att ta in en besiktningsman/kontrollant redan i inledningen av exempelvis flytt av kök, badrum eller renovering av dessa.

Därför ska du välja Nabo för besiktning och kontroll vid renovering

Lång erfarenhet

Vi har lång erfarenhet av besiktningar och kontroller för bostadsrättsföreningar. Vårt team arbetar noggrant för att säkerställa att varje steg i processen är effektivt.

Proffsiga och erfarna besiktningsmän och kontrollanter

Vi har erfarna besiktningsmän och kontrollanter.

Hjälp genom hela processen

Våra erfarna experter hjälper dig genom hela processen.

Frågor och svar om besiktning och kontroll vid renovering

Minska konflikterna med trestegsmetoden

Många är osäkra på den egentliga anledningen till att anlita en besiktningsman. Vi fungerar som oberoende sakkunniga som kan säkerställa att renoveringsprojektet genomförs på ett korrekt sätt från början till slutet. Vårt jobb är att se till bostadsrättsägaren låter utföra renoveringen enligt gällande regelverk, branschregler och enligt överenskommelse med föreningen. För bästa resultat och för att minska oenigheter bör besiktningsmannen/kontrollanten vara med under hela under hela projekttiden, vi brukar rekommendera trestegsmetoden, det innebär att man besöker projektet före, under tiden vid ett förutbestämd tidpunkt, och när det är klart.

Så fungerar trestegsmetoden

  1. Före byggstart (Startmöte): Där går man igenom de olika momenten i byggprojektet, bestämmer vilka handlingar och när bostadsrättsägaren ska leverera dessa till föreningen/kontrollanten samt tidpunkt för övriga platsbesök.
  2. Under byggtiden: Vi har på startmötet bestämt i vilket skede av byggprojektet som kontrollanten ska göra besöket, detta bör vara innan man sätter igen väggar, golv och tak, detta för att man ska kunna utföra syn av alla installationen och på ingrepp i t.ex. husets stomme.
  3. Vid färdigt byggprojekt: Här synar man av det tekniska och samlar in all överenskommen dokumentation, efter genomgång av dokumentation bestämmer kontrollanten om renoveringen utförts enligt överenskommelse och gällande regler.

Varför anlita en besiktningsman/kontrollant?

Vanligt är att de boende och styrelsemedlemmar upplever att de har bristande eller inga kunskaper om byggprocesser, just därför är det extra viktigt att få sakkunnig hjälp utifrån.


Många är osäkra på det egentliga syftet med att anlita en besiktningsman. Vi fungerar som oberoende sakkunniga som kan säkerställa att renoveringsprojektet genomförs på ett korrekt sätt från början till slut. Vårt jobb blir att se till att bostadsrättsägare låter utföra sina arbeten enligt gällande regelverk, branschregler och enligt föreningens önskemål och krav.


Som oberoende part stöttar vi såväl föreningen som de boende, vi tar fram en checklista på handlingar som bostadsrättsägaren ska leverera till föreningen via sina entreprenörer, eller vissa fall utföra dessa handlingar själva i de fallen de utför renoveringen själva.


Alla inblandade parter får därigenom en enkel checklista att arbeta efter. Vi finns även som stöd och bollplank under hela byggtiden, samt bidrar med vår byggtekniska kunskap vid beslut om t.ex. bärande väggar och tekniska installationer.

Vill du ha hjälp med besiktning och kontroll vid renovering?

Fyll i vårt kontaktformulär idag så återkommer vi till dig inom kort.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Upptäck våra tjänster inom teknisk förvaltning