Hem » Våra tjänster » Drift & energi » Elsäkerhetsföreskrifter

Elsäkerhetsföreskrifter

Nabo kan hjälpa er så att ni som bostadsrättsförening eller hyresvärd uppfyller alla krav för elsäkerhetsföreskrifter. Vi genomför en inventering av befintlig elanläggning, utför en riskbedömning, ger förslag på åtgärder och periodiska kontroller av elinstallationer.

Nya elsäkerhetsföreskrifter

Har ni som bostadsrättsförening eller hyresvärd koll på de nya reglerna angående elsäkerhet? 

Från och med den 1 december 2022 har nya elsäkerhetsföreskrifter börjat gälla som omfattar samtliga fastighetsägare. Tidigare har det inte funnits några uttalade krav om hur fastighetsägare ska gå till väga för att kontrollera sina elanläggningar, men numera krävs skriftliga rutiner som fastslår på vilket sätt och hur ofta inspektionerna ska utföras. 

Nabo kan hjälpa er så att ni som bostadsrättsförening eller hyresvärd uppfyller alla krav. Vi genomför en inventering av befintlig elanläggning, utför en riskbedömning, ger förslag på åtgärder och periodiska kontroller av elinstallationer. 

Vad ingår? 

  • Inventering av befintlig elanläggning
  • Riskbedömning inkl. förslag på åtgärder
  • Periodiska kontroller av elanläggningen 

Vad ingår inte?  

I normalfallet kontrollerar vi enbart fastighetselen, och inte elen i själva lägenheterna, även om vi kan hjälpa till med det också om det önskas. Vi utför inte någon isolationsprovning i denna kontroll. 

För att kunna utföra tjänsten behöver vi tillgång till samtliga utrymmen som krävs för att inspektera kablage, kopplingspunkter och apparater. 

Vilka elinstallationer omfattas av de nya kraven? 

Tumregeln är att samtliga fasta elinstallationer i gemensamma utrymmen omfattas av de nya kraven. Detta inkluderar till exempel eluttag, proppskåp, elektriska element, elstamledningar, elcentraler, spotlights och lampknappar. 

Elektriska apparater som inte är fast installerade omfattas ej av de nya kraven. 

Var går gränsen mellan bostadsrättsföreningens och bostadsrättsinnehavarens ansvar? 

Grundprincipen är att den som har förfogande över ett visst utrymme också ansvarar för dess elanläggning. Detta innebär i regel att en bostadsrättsförening ansvarar för gemensamma utrymmen, medan bostadsrättsinnehavare ansvarar för elinstallationerna inne i sin lägenhet.  

I hyresbostäder har hyresvärden i stort sett alltid ansvar för de fasta elinstallationerna. Ansvaret i hyreslokaler beror på hyresavtalen och dess skrivelser angående underhållet där. 

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Behöver ni hjälp med elsäkerhetsföreskrifter?

Fyll i formuläret så återkommer vi med en offert

Pris på elsäkerhetsföreskrifter

Prisnivån beror bl.a. på bostadsrättsföreningens storlek, samt om ni även vill ha hjälp med upprättande av rutiner, skapande av checklistor samt dokumentation av utförda aktiviteter. Er förvaltare tar i så fall fram de tillkommande kostnaderna.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Upptäck våra tjänster inom teknisk förvaltning