Hem » Våra tjänster » Juridik » Hyresförhandling bostäder

Hyresförhandling för bostäder

Det är ännu inte försent att påbörja hyresförhandlingarna för bostäder för hyresjustering. Senast till månadsskiftet tre månader innan höjningen ska kunna bli aktuell måste förhandlingsframställning lämnas in till Hyresgästföreningen för de fastigheter som lyder under förhandlingsordning. Se denna artikel för mer information och fakta om bostadshyresförhandlingar.

Tryggare hyresförhandling med Nabos jurister

För att säkerställa att hyresförhandlingen blir lätt och rätt har vi tagit fram ett paket för sedvanlig hyresförhandling med Hyresgästföreningen som våra Nabo-kunder kan ta del av.

Paketet innefattar att våra jurister:

  • upprättar förhandlingsframställning med nödvändiga bilagor
  • ser till att denna blir ingiven till Hyresgästföreningen,
  • kallar till och håller normalt sammanträde med Hyresgästföreningen,
  • förhandlar samt ser till att det vid överenskommelse upprättas formell förhandlingsöverenskommelse,
  • alternativt om ingen överenskommelse kan ske upprättar meddelande om frånträdande från förhandlingen.

Därför ska du ta hjälp av Nabo med hyresförhandlingen

Underlätta styrelsearbetet

Nabos jurister axlar ansvaret i ett snårigt område med korta tidsfrister så att du som sitter i styrelsen får avlastning.

Jurister med lång erfarenhet 

Våra jurister har lång erfarenhet av hyresförhandlingar och säkerställer att allt blir rätt och lätt.

Fast & förmånligt pris

Med fasta och förmånliga priser blir det lättare att göra rätt och få kontroll över kostnaderna.

Lätt och rätt till ett förutsebart pris

Paketpris

  • 3-5 lgh 6 100 kr
  • 6-10 lgh 7 200 kr
  • 11-16 lgh 8 500 kr
  • 17-25 lgh 9 600 kr
  • 26-36 lgh 10 800 kr
  • 37-45 lgh 11 600 kr
  • 46 lgh och över enligt offert

mer


Samtliga priser är exklusive mervärdesskatt (moms).

mer


Villkor

Samtliga priser är exklusive mervärdesskatt (moms).

Paketpriset förutsätter att en förhandlingsordning finns tecknad med hyresgästorganisation och att kollektiv hyresförhandling ska ske för ändring av hyresvillkor. Paketpriset innefattar inte förhandling av standardhöjande åtgärder eller tidigare missade årshöjningar samt förutsätter att vi tillhandahålls korrekta och lätthanterade aktuella hyreslistor i excelfil. I paketpriset ingår inte heller eventuell hantering av kund tillhandahållna felaktiga uppgifter, problem t ex med hyresgästklagomål som tar omfattande tid eller andra oförutsedda hinder för förhandlingen. Arbete utanför vad som ingår i paketpriset debiteras enligt löpande ordinarie timtaxa. För färre lägenheter än 3 eller för fastigheter utan förhandlingsordning gäller en annan ordning för hyresförhandlingen varför paketpris inte lämnas. Tag kontakt med Nabo om ni vill veta mer.

Vill du ha hjälp med hyresförhandlingen?

Fyll i intresseanmälan här så kontaktar vi dig.

Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Aktuellt inom bostadshyresförhandlingarna, 2024-03-06

Den 5 mars meddelade skiljeman i Stockholm sin rekommendation till Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen angående hyreshöjning för 2024. Skiljemans beslut innebär att hyra höjs med 5,8 % från och med den 1 april. I förra veckan kom skiljemans beslut och rekommendation för Göteborg vilket blev 5,3 % höjning från och med den 1 april 2024. De tvistande parterna har nu två veckor på sig efter beslutet att komma överens om hyresjusteringen samt nå överenskommelser på fastighetsnivå.

Rekommendationen i tvisten mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommer allra troligast att få stor påverkan även för alla fastighetsägare som inte har varit en del av skiljemannaförfarandet. Detta utgör inte ett ramavtal, men det är en rekommendation som får anses ge vägledning för övriga i den årliga hyresförhandlingen. Ett annat synsätt och större skillnader i justering skulle med tiden ge en snedvridning av bruksvärdesnivå som inte är önskvärd. Även fortsättningsvis kommer förhandling, bedömning och överenskommelse att ske för varje enskild fastighet vilket även gäller efter rekommendationen. Detta betyder även att den stora mängd fastigheter som nu ska hanteras och förhandlas klart sannolikt kommer att ta viss tid att hantera och att handläggningstiden för övriga fastighetsägare kan komma att bli något längre.

Juridik för boende

Har du som medlem i en Nabo-förening frågor kring samboavtal, köp och försäljning, bodelning eller testamente? I vårt samarbete med Lexly och Goda Råd får du tillgång till jurister med specialkunskaper inom familjerätt, köprätt och avtalsrätt. Allt till ett förmånligt pris.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Möt våra jurister

    Komma i kontakt

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.