Hem » Våra tjänster » Teknisk förvaltning » Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)

Systematiskt brandskyddsarbete (SBA)

Ansvaret för brandskyddet i fastigheten ligger på fastighetsägaren eller styrelsen i en BRF. Det innebär att man ska arbeta för att minska risken för brand och spridning av brand.

Brandskyddsexperterna på Nabo kan hjälpa dig att säkerställa att du uppfyller de krav som ställs på dig vad gäller systematiskt brandskyddsarbete (SBA) i din förening.

Hur kan Nabo hjälpa till med systematiskt brandskyddsarbete (SBA)?

Vi kan hjälpa dig att genomföra en brandskyddsinventering, där vi går igenom hur brandskyddet ser ut i fastigheten, dokumenterar skicket och kommer med tydliga förslag på hur ni kan förbättra ert brandskyddsarbete samt vad de olika förbättringspunkterna skulle kosta.

Brandskyddsexperterna på Nabo kan även hjälpa till med det löpande brandskyddsarbetet. Då genomför de regelbundna kontroller i fastigheten, vanligtvis fyra gånger per år varav en mer omfattande årskontroll där de grundligt går igenom bl.a. stigarledningar, rökluckor, brandsläckare och utrymning.

Frågor och svar om systematiskt brandskyddsarbete (SBA)

Vad är systematiskt brandskyddsarbete (SBA)?

Systematiskt brandskyddsarbete handlar om hur man systematiskt arbetar för att minska risken för att bränder uppstår samt minska risken för spridning vid brand. Detta innefattar både organisatoriska och tekniska aspekter.

Vad innebär det att vara brandskyddsansvarig?

Som brandskyddsansvarig ansvarar man för att ronderingar och dokumentation kring brandskyddsarbetet utförs. Detta innefattar tekniska och organisatoriska aspekter.

Vem är brandskyddsansvarig?

Den som äger en fastighet eller sitter i styrelsen för en BRF har brandskyddsansvar. Vanligtvis innebär detta att ordföranden i bostadsrättsföreningens styrelse eller VD:n i ett fastighetsbolag är ytterst brandskyddsansvarig, men man kan även utse någon annan i styrelsen till brandskyddsansvarig.

Vad ingår i i systematiskt brandskyddsarbete (SBA)?

Vad som ingår i det systematiska brandskyddsarbetet beror på fastigheten. Det finns alltså ingen definitiv checklista som gäller för alla fastigheter. Punkter som alltid ingår är t.ex. brandbelastning (brännbara saker i fastigheten), utrymningssäkerhet, förutsättningar om brandtjänsten får rycka ut, och brandcellsgränser i väggar, golv och tak. Förutom detta beror mycket på vad för övrig brandskyddsutrustning som finns i fastigheten (t.ex. rökluckor och brandsläckare).

Måste man göra en brandskyddskontroll?

Man måste göra brandskyddskontroller regelbundet enligt lag samt dokumentera kontrollen. Lagen definierar inga precisa intervall för hur ofta brandskyddskontroller ska genomföras, men för att vara på den säkra sidan bör de genomföras minst en gång per år och helst oftare än så, t.ex. kvartalsvis eller månadsvis.

Är det ett lagstadgat krav att ha brandsläckare?

Det är inte ett lagstadgat krav att ha brandsläckare i fastigheten i dagsläget, men det beror på byggnadsreglerna för när fastigheten byggdes. Om det fanns brandsläckare i byggnadsreglerna när fastigheten byggdes så är det ett krav att kontrollera och besiktiga brandsläckarna årligen.

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Behöver du hjälp med systematiskt brandskyddsarbete?

Fyll i formuläret så hör vi av oss

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.