Hem » Våra tjänster » Drift & energi » Driftkontroll av värmecentral

Minska energianvändningen med driftkontroll av värmecentral

Felaktiga inställningar eller läckande ventiler och växlare i fjärrvärmecentralen kostar årligen stora summor i ökad energiförbrukning för föreningar. Nabo kan hjälpa dig optimera värmesystemen genom att genomföra en driftkontroll av er värmecentral.

Sänk energikostnaderna med driftkontroll av värmecentral

Ett effektivt sätt att minska energianvändningen i fastigheten är att ta kontroll över temperaturen inomhus. Genom att t.ex. få ner temperaturen från 23 till 22 grader kan man minska energianvändningen med fem procent. 

Optimera fastighetens värmesystem för att sänka energikostnaderna. Felaktiga inställningar eller läckande ventiler och växlare i fjärrvärmecentralen ökar nämligen energiförbrukningen i fastigheten och kostar stora summor varje år, framförallt under vintermånaderna.  

Vad ingår i en driftkontroll av värmecentral?

För att optimera värmesystemet krävs yrkesmässig kompetens. Våra tekniker kan hjälpa er förening att optimera värmesystemet genom att se över utrustning som bl.a.:

  • Smutsfilter
  • Backventiler
  • Avstängsningsventiler
  • Cirkulationspumpar
  • Ställdon
  • Värmeväxlare
  • Expansionskärl

Förutom detta kontrollerar och optimerar teknikerna reglerfunktioner i DUC/reglercentral för en energieffektiv drift. De kontrollerar värmekurvor och värden och optimerar dem vid behov.

För att göra det enkelt och bekymmersfritt för er protokollförs alla moment, vilket ger er en tydlig rapport med eventuella brister och åtgärdsförslag.  

Resultat och kostnad för driftkontroll av värmecentral

Nabo har hjälpt våra kunder att spara upp till 9% av energikostnaderna med driftkontroll av värmecentral. Energiförbrukningen ökar markant under vintertid, så en optimering av systemen i fjärrvärmecentralen ökar förutsättningarna för en problemfri och energieffektiv vinter.

Just nu erbjuder vi en driftkontroll av värmecentralen inför vintern för endast 3 950 kr exkl. moms. Du kan ta del av tjänsten oavsett vilken teknisk förvaltare du har idag.

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Vill du ha hjälp med en driftkontroll av värmecentral för din bostadsrättsförening?

Fyll i formuläret så återkommer vi med en offert

Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Upptäck våra tjänster inom teknisk förvaltning