Hem » Våra tjänster » Ta ansvar för din BRFs budget 2024

När ekonomin är svår, gör vi det enkelt. Och värdeökande.

Det är tuffare tider nu. Ta hand om din ekonomi.

I det tuffa ekonomiska läget står styrelser inför ett ökat ansvar att fatta välgrundade beslut som gynnar föreningens medlemmar. Stigande räntor och hög inflation påverkar både föreningens och de boendes ekonomi.

Våra experter har tagit fram 5 hörnstenar för att ta hand om din ekonomi.

inför_budget_nabo

Gör flerårsbudget

Få hjälp att skapa en budget över flera år så att ni får trygghet och förutsägbarhet i ekonomin.

Sök smarta sätt att sänka kostnader

Sänk föreningens kostnader med våra förmåner för el, lån, försäkring och bredband.

Investera smart för framtiden

Få stenkoll på planerat underhåll i fastigheten och hjälp att driva projekt från start till slut – grunden för ett effektivt budgetarbete.

Säkerställ rättvisa avgifter

Få hjälp att sätta en rättvis och rimlig avgiftsnivå som täcker föreningens behov på lång sikt.

Få professionell hjälp

Våra ekonomiska och tekniska förvaltare har koll på er fastighets skick och föreningens ekonomi och kan stötta er inför budgetarbetet.

Experterna 5 hörnstenar för din BRF:s ekonomi.

1. Gör flerårsbudget: Ta ett längre perspektiv i er ekonomiska planering

Våra ekonomer hjälper er att skapa en budget över flera år, så att ni får förutsebarhet och trygghet i det ekonomiskt osäkra läget. Budgeten tar flera viktiga aspekter i beaktande, som det nya ränteläget, upptagande och omförhandling av lån samt inflationen.

Bättre överblick över ekonomin

Trygghet och förutsebarhet i ekonomin

Tydligt underlag i kommunikation med medlemmar

2. Sök smarta sätt att sänka kostnader

Att se över avtal är en del i budgetarbetet, eftersom avtal utgör stora kostnadsposter. Som kund hos Nabo kan du ta del av ett smörgåsbord av förmåner som hjälper er i föreningen att sänka löpande kostnader för el, lån, försäkring och bredband.

Spara pengar i föreningen

Få pengar över till värdeökande investeringar

Enkla och smidiga avtal

3. Investera smart för framtiden

Nabo kan hjälpa er att ta fram en underhållsplan över kommande underhåll i fastigheten så att ni enkelt kan planera budgeten. När det sedan är dags för stambyte, renovering eller ombyggnation kan Nabos erfarna projektledare hjälpa er att driva igenom projektet från början till slut.

Få en tydlig överblick över allt underhåll i fastigheten de kommande 50 åren

Enklare planering inför budgetarbetet

Underlättar ett sättande av jämnt fördelade avgifter över tid

4. Säkerställ att ni har rimliga avgifter

Ta hjälp av Nabos ekonomer för att fastslå en rättvis och rimlig avgiftsnivå för föreningen som täcker era behov på lång sikt. Det är väldigt behjälpligt i budgetarbetet eftersom avgifterna vanligtvis är den största inkomstkällan för bostadsrättsföreningar.

Undvik chockhöjningar av avgifterna

Säkerställ rättvisa för medlemmarna när det gäller avgiftsnivån

Se till att föreningens ekonomiska behov tillgodoses

5. Tveka inte att ta professionell hjälp

Nabos ekonomiska och tekniska förvaltare säkerställer att ni i föreningen följer alla direktiv och myndighetskrav, och agerar stöttepelare i budgetarbetet. De har en god insyn i er fastighets skick och ekonomi.

Trygghet och bekymmersfrihet för styrelsen

Säkerställ att ni följer lag- och myndighetskrav

En god skötsel av föreningen är värdeökande

Det osäkra ekonomiska läget med höga räntor och inflation kommer med stor sannolikhet råda i flera år framöver, och ha en stor påverkan på både de boende och bostadsrättsföreningar. Därför är det viktigare än någonsin att få kontroll över ekonomin i BRF:er för att skapa trygghet och förberedelse,
Jonas Gustavsson, ekonomisk expert på Nabo.

Se tidigare webinar

Under webinaret går vår ekonomiska expert Jonas Gustavsson igenom: 

  • Hur och varför vi ska använda oss av budgetar
  • Hur budgeten behöver anpassas efter det nya ekonomiska läget med höga räntor och inflation
  • Vikten av ett längre perspektiv i budgetarbetet

Datum: onsdagen den 11 oktober Tid: 12-13

Därför ska du ta hjälp av Nabo med budgetarbetet

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Experternas råd inför budgetarbetet

Vi har samlat Nabos ekonomiska och tekniska experters fem främsta råd till bostadsrättsföreningar för att navigera genom det ekonomiska läget i sitt budgetarbete 2024 i en och samma artikel.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Dedikerat Nykundsteam för bekymmersfri övergång

    Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget Nykundsteam.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Tillsammans hanterar vi hela bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt Nykundsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.