Logga in

Låt Nabo sköta föreningens lägenhetsförteckning

Just nu erbjuder vi extra bra pris på uppläggningsavgiften! Du får en fast uppläggningskostnad från endast 995 kr under hela hösten. Anmäl intresse senast 15e oktober. Lägg ett ärende till oss i kundportalen eller kontakta din ekonomiska förvaltare.

Lägg ett ärende i kundportalen
Ekonomisk förvaltning Teknisk förvaltning Juridik

Vad är en lägenhetsförteckning?

Lägenhetsförteckningen är det register på vilka som äger bostadsrätterna i förening, hur mycket de förvärvades för och när, pantsättningar för respektive bostadsrätt med mera. 

Enligt bostadsrättslagen ska föreningen se till att lägenhetsförteckningen är ständigt uppdaterad och korrekt. Detta innebär ett stort ansvar för föreningen och en del arbete för styrelsen. Därför låter de flesta föreningarna sin ekonomiska förvaltare sköta lägenhetsförteckningen.

Hur fördelar vi arbetet om Nabo sköter lägenhetsförteckningen?

Styrelsen

-    godkänner medlemskap och

-    ser till att Nabo får in alla överlåtelseavtal (och ev. upplåtelseavtal), godkända medlemskapsansökningar, pantnoteringar och avnoteringar

Nabo

-    registrerar överlåtelser (och ev. upplåtelser) i lägenhetsförteckningen

-    noterar pantsättningar och skickar bekräftelse till banken

-    avregistrerar avnoterade panter

-    meddelar panthavaren när pantsättaren har obetalda avgifter till föreningen (denuntiation)

-    skickar mäklarbilder

-    skickar kontrolluppgifter på de överlåtelser som skett under året (KU55)*

Styrelsen kan se alla registrerade uppgifter på respektive bostadsrätt i kundportalen. Väljer ni dessutom till tjänsten skannad lägenhetsförteckning så får ni skannade bilder på överlåtelseavtal och panter, prydligt sorterade under respektive bostadsrätt. 

Varför låta Nabo sköta lägenhetsförteckningen?

Föreningen slipper det jobb och det ansvar som det innebär att sköta lägenhetsförteckningen. Det kan i värsta fall bli väldigt kostsamt att göra fel.

Visste du till exempel att bostadsrättsföreningen blir av med sin förtur (legal panträtt) vid en tvångsförsäljning ifall man har missat att meddela panthavarna om att medlemmen ligger efter med avgiften? Dessutom får du ut mycket mer av Nabos kundportal ifall vi sköter lägenhetsförteckningen. Ett exempel är att ni kan lägga till aviseringstillägg på nästkommande avi, utan att behöva kontakta Nabo.

Vad kostar tjänsten?

Nabo tar ut en avgift av föreningen på 3,5% av gällande prisbasbelopp (PBB) för varje överlåtelse och 1,5% av PBB för varje pantsättning som inkommer från och med att vi tar över lägenhetsförteckningen. Samtidigt lägger vi på överlåtelse- och/eller pantsättningsavgift på medlemmens avi enligt föreningens stadgar. Om stadgarna medger en lägre avgift än 3,5% resp. 1,5%, så blir mellanskillnaden föreningens kostnad för tjänsten lägenhetsförteckning. 

När vi tar över lägenhetsförteckningen behöver vi lägga in samtliga överlåtelser och pantsättningar i vårt system. För detta tar vi vanligtvis debitering per timme, men om ni lämnar över er lägenhetsförteckning under hösten så kan vi erbjuda en fast uppläggningskostnad från endast 995 kr.**

* Vi behöver få er förteckning senast 15e november för att vi ska kunna skicka kontrolluppgifterna för överlåtelser som skett under 2021. 

** Priset 995:- gäller föreningar med upp till 15 lägenheter. För 16-30 lägenheter är priset 1495 kr. För större föreningar är priset 70 kr/lägenhet. Priset gäller under förutsättning att materialet är i ordnat skick. Om Nabo gör bedömningen att det inte är ordnat skick kommer vi att ta kontakt med föreningen för att se om ni vill att vi skickar tillbaka materialet för vidare sortering, eller om ni vill att vi lägger upp lägenhetsförteckningen mot timdebitering, f.n. 695 kr/timme.

Så kan Nabo hjälpa din förening
  • Nabo registrerar överlåtelser (och ev. upplåtelser) i lägenhetsförteckningen
  • Vi noterar pantsättningar och skickar bekräftelse till banken,
  • avregistrerar avnoterade panter
  • meddelar panthavaren när pantsättaren har obetalda avgifter till föreningen (denuntiation)
  • Vi skickar mäklarbilder och kontrolluppgifter på de överlåtelser som skett under året (KU55)
Lägg ett ärende för att ta hjälp

Därför ska du välja Nabo

Thumb team
Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Thumb time
Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Thumb longterm
Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Vad kunder säger om oss

Kunskap och erfarenhet

"Det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss."
Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

Det bästa med Nabo är kundportalen

"Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin"
Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

"Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt."
Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

Tillmötesgående och tillgängliga

"Vi hade stort behov av stöd vid ombildningen vilket vi fick av Nabo. Våra kontaktpersoner har alltid varit väl insatta i vår situation – kunniga, tillmötesgående och tillgängliga."
Marianne, Pensionär: Alphyddans ros, Stockholm

Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

"Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som erbjuds. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare."
Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

Effektivt och användarvänligt

"Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till."
Thomas, Advokat: Åldermannen 100, Stockholm

Kundplattformen är riktigt bra

"Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf"
Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

Smidigheten gör att jag verkligen kan rekommendera Nabo

"Hanteringen av fakturor och ärenden har utvecklats på ett bra sätt. Inte minst smidigheten med attesteringen och årsredovisningen gör att jag verkligen kan rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar."
Per-Olof, Styrelseledamot: Sirius nr 18 upa, Stockholm

Tillmötesgående och serviceinriktade

"Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade."
Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Sthlm

System som alltid har fungerat

"Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat."
Dick Kjellberg: Smeden 2, Stockholm
Upptäck fler tjänster
Juridisk rådgivning

Nabos juristteam stöttar fastighetsägare och bostadsrättsföreningar med juridiska frågor och utmaningar. Teamet har lång och omfattande erfarenhet av fastighetsrätt, entreprenadrätt och avtalsrätt. Läs mer här.

Teknisk förvaltning

Vi erbjuder komplett förvaltning enligt AFF. Få personlig förvaltning med dedikerad kontaktperson och enkla digitala lösningar. Läs mer här.

Försäkring med BRF-Trygg

BRF-Trygg är en unik försäkringslösning i samarbete med försäkringsförmedlaren Proinova, utformad för bostadsrättsföreningar som har förvaltning genom Nabo. Läs mer här.

Upptäck alla tjänster här
Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies