Flerårsbudget

Ta ett längre perspektiv i er finansiella planering: Få en bättre översikt i er ekonomiska planering. Istället för att bara fokusera på budgeten för år 2024, bör ni skapa en Flerårsbudget för att kunna ta mer välgrundade beslut och förstå viktiga avvägningar på längre sikt. Detta leder till en tryggare ekonomi och gör det lättare att fatta beslut kring avgifterna.

Flerårsbudgeten ger din BRF trygghet, stabilitet och överblickbarhet i ekonomin

I det rådande ekonomiska läget måste bostadsrättsföreningar hantera högre räntekostnader och hög inflation, lånen löper ut ett efter ett och räntekostnaden är bland den största kostnaden för många föreningar med de nya räntorna. Därav blir det nu viktigare än någonsin att se längre än ett år framgent för att få en överblick över ekonomin när lånen läggs om. 

Flerårsbudgeten är en ekonomisk plan som används för att se hur ekonomin utvecklar sig över en 5-årsperiod, där ett stort fokus ligger på likviditet år för år och en likviditetsprognos ingår. Våra experter samlar in data för de senaste två åren och lägger ett extra fokus på förändringar i lån och kommande underhåll för att kunna beräkna lämpliga avgiftsjusteringar utifrån just er förening. 

Genom att låta Nabos experter ta fram en plan över flera år när ekonomin är osäker, kommer det underlätta styrelsens arbete och skapa en trygghet i beslut kring avgifterna. Flerårsbudgeten är också ett bra verktyg att ha som underlag i kommunikationen till medlemmarna och blivande medlemmar om den förväntade utvecklingen. 

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Vad innebär en Flerårsbudget med Nabo?

Hur går det till?

Nabo samlar in data & nyckeltal

Analys genomförs och föreningen erhåller Flerårsbudgeten (i PDF-format)

Genomgång av budgeten och rådgivning från Nabos ekonom


Fördelar för styrelsen och boende

Underlättar beslut kring avgiftsnivån så att styrelsen kan känna trygghet i sina beslut

Bra underlag till medlemmar kring den förväntade utvecklingen av ekonomin

Tryggare bostadsköp när förväntad avgiftsnivå finns över flera år


Fördelar för ekonomin

Rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för medlemmar

En jämnare ekonomi som skapar förutsägbarhet

Analysen ger föreningen ett helhetsperspektiv över de kommande åren och gör det enklare att planera in kommande underhåll

Vilka delar ingår i Flerårsbudgeten?

Steg 1

Inhämtning av data

Nabo samlar in data och nyckeltal.

Steg 2

Analys

Ekonomen genomför en analys och föreningen erhåller Flerårsbudgeten (i PDF-format).

Steg 3

Genomgång och rådgivning

Genomgång av budgeten och rådgivning från ekonomen.

Är du intresserad av Nabos Flerårsbudget?

Fyll i intresseanmälan här så kontaktar vi dig.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Vänligen fyll i alla obligatoriska fält.
Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

Upptäck Nabos tjänster inom ekonomisk förvaltning

Rättvis avgift

Nabo hjälper er att sätta en rimlig och rättvis avgift i bostadsrättsföreningen som skapar en rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för både dagens medlemmar och kommande medlemmar.

Byta förvaltare

Att byta förvaltare i en brf är enkelt! Vi på Nabo hjälper er med det och ser till så att bytet sker så sömlöst som möjligt.

Räntekonto

Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete. Din förening får ett räntekonto som du enkelt kan se och följa i kundportalen.

Styrelseportal

Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer.

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.