Hem » Våra tjänster » Ekonomisk förvaltning » Fastighetsdeklaration för hyreshus

Nabo hjälper dig med fastighetsdeklarationen

Den 1 november 2024 ska fastighetsdeklarationen för hyreshus skickas in till Skatteverket. Deklarationen avser både bostadsrätts- och hyreshus. Det är styrelsens ansvar att se till att deklarationen granskas och skickas in i tid.  

Nabo kan hjälpa din förening att kontrollera att alla uppgifter stämmer och skicka in deklarationen innan deadline. Låt oss sköta fastighetsdeklarationen och minska arbetsbördan! 

För att ta hjälp av oss, svara på uppgiften i det ärende som gått ut i Kundportalen, eller skapa ett nytt ärende.

Så hjälper vi er med fastighetsdeklarationen för hyreshus

Vad får ni?

  • Vi säkerställer rätt uppgifter 
  • Vi ser till att deklarera i tid
  • Ni slipper arbetsbördan och ansvaret 
  • Ni säkerställer att förening inte får för höga taxeringsvärden
  • Ni slipper betala för mycket i fastighetsavgift/fastighetsskatt 

Vad kostar det?

  • Fastighetsdeklaration för hyreshus och bostadsrättshus med lokal 4 995 kr exkl. moms) 
  • Fastighetsdeklaration för hyreshus och bostadsrättshus utan lokal (3 495 kr exkl. moms) 

Om fastighetsdeklaration för hyreshus

Därför bör du ta hjälp med fastighetsdeklaration av hyreshus

Den 1 november 2024 ska fastighetsdeklaration för hyreshus lämnas in till Skatteverket. Som hyreshus räknas byggnader med minst tre bostäder och avser både bostadsrätts- och hyreshus. Därför gäller deklarationen de flesta bostadsrättsföreningar.  

Det är styrelsens ansvar att säkerställa att uppgifterna i deklarationen stämmer och att den skickas in i tid. Felaktiga uppgifter i deklarationen kan leda till för höga taxeringsvärden och för stor fastighetsskatt. 

Nabo kan sköta fastighetsdeklarationen åt dig! Du slipper kontrollera uppgifterna och ser till att din brf deklarerar i tid. 

Det är viktigt att granska deklarationen och se till att de uppgifter som skickas in stämmer, t.ex. kan ytor, garage eller andra lokaler vara felvärderade i de förifyllda uppgifterna.  Att inte arbeta aktivt med fastighetstaxering eller att inte skicka in fastighetsdeklarationen i tid kan innebära att din förening blir skönstaxerade, vilket riskerar leda till för höga taxeringsvärden och att du och din förening får betala för mycket i fastighetsavgift/fastighetsskatt. 

Hur ofta ska en fastighetsdeklaration av hyreshus göras?  

Föreningar deklarerar vanligen sina hyreshus var tredje år, om inte större förändringar gjorts i fastigheten. Efter att fastighetsdeklarationen skickats in kommer din förening få nya taxeringsvärden.  

Det är Skatteverket som beslutar om fastighetstaxering för alla fastigheter i Sverige. Det värde som fastställs, taxeringsvärdet, utgör bland annat grunden för fastighetsskatten, alltså den skatt som utgår på dig och din förening som ägare av fastigheten. 

Vad används taxeringsvärdet till?

  • Beskattning – Taxeringsvärdet bestämmer fastighetsavgiften eller fastighetsskatten. 
  • Försäkring – Försäkringsbolaget kan använda taxeringsvärdet som underlag när de ska beräkna försäkringsersättningen vid skada på din fastighet. 
  • Fastighetsvärdering – Taxeringsvärde behövs vid t.ex. försäljning, köp, gåva, bodelning eller bouppteckning vid dödsbo. 
  • Belåning – Banker och andra kreditinstitutioner använder taxeringsvärdet som underlag för lån eller om en kreditupplysning ska göras. 

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.