Hem » Våra tjänster » Ekonomisk förvaltning » Ekonomisk förvaltare

Ekonomisk förvaltare

Är din BRF i behov av en ekonomisk förvaltare? En ekonomisk förvaltare sköter den löpande bokföringen, aviserar avgifter och hyror och betalar leverantörsfakturor. De gör också bokslut och årsredovisning vid räkenskapsårets slut. Få den sinnesro och expertis du behöver med våra personliga ekonomiska förvaltare och marknadsledande tjänster för ekonomisk förvaltning.

Vad hjälper en ekonomisk förvaltare BRF:er och fastighetsägare med?

En ekonomisk förvaltare aviserar hyror och avgifter, hanterar leverantörsfakturor, sköter löpande bokföring och deklarerar moms och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. De gör också bokslut, årsredovisning och budget, för lägenhetsförteckning, hanterar pantnotering och inkomstdeklaration.

Förutom dessa löpande uppgifter kan en ekonomisk förvaltare vid behov också hjälpa till med:

  • Ekonomisk analys: Förvaltaren går igenom ekonomin och kan ge rekommendation om t. ex. avgiftshöjningar
  • Flerårsbudget: Förvaltaren gör en budget för 5 år framåt
  • Fastighetsdeklaration: Skall göras vart tredje år och är en deklaration för fastigheten som görs på Skatteverket
  • Sköta köhantering: Förvaltaren kan hantera köer för garage, parkering, förråd etc.

Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare kan styrelsen i en bostadsrättsförening känna sig trygg med att ekonomin hanteras korrekt och på bästa sätt. Styrelsen får en personlig kontakt att luta sig tillbaka mot för rådgivning och en överblick över ekonomin. Med Nabos marknadsledande digitala kundportal får styrelsen även en oslagbar överblick över ekonomin och ett smidigt samarbete med sin förvaltare.

Vilka fördelar har ekonomisk förvaltning i portalen?

Tack vare Nabos ledande digitala plattform blir samarbetet och kontaktvägen till din ekonomiska förvaltare smidigt och enkelt. Du kommer lätt i kontakt med din ekonomiska förvaltare i portalens ärendehanterare, där alla ärenden arkiveras så att du kan se historik och följa ärenden över tid. 

Du kan som styrelsemedlem följa majoriteten av den ekonomiska förvaltarens arbete i portalen för maximal transparens. Du kan se alla in- och utbetalningar i klientmedelskontot med en dags bankfördröjning, ta fram realtidsrapporter för resultaträkning och balansräkning, och se status på kundfakturor och följa status på leverantörsfakturor direkt i portalen. Som kund kan du t.ex. attestera fakturor och lägga till extradebiteringar på kommande avier till medlemmar.

Vad kostar ekonomisk förvaltning?

Kostnaden för ekonomisk förvaltning i en brf beror framförallt på storleken på föreningen, men faktorer som lokaler, moms och komponentredovisning påverkar också prissättningen. Utökad administration vid hantering av köer, avtalsskrivande, IMD eller hantering andrahandsuthyrning driver också kostnader. Sedan finns det ofta rörliga kostnader i form av pantsättningsavgifter, överlåtelseavgifter och vidarefaktureringskostnader m.fl. som är vanliga.

Vad gör en ekonomisk förvaltare?

En ekonomisk förvaltare hanterar föreningens redovisning, avisering, reskontror, betalningar och årsredovisning. Ekonomiska förvaltare sköter också lägenhetsregistret för föreningen och hjälper till med den ekonomiska planeringen (t.ex. ekonomiska rapporter, budget och likviditetsprognos).

Ekonomiska förvaltare ombesörjer också skattedeklarationer och skattebetalningar såsom moms, arbetsgivardeklarationer och inkomstdeklarationer. De erbjuder också hjälp med låneupphandling, rådgivning, hantering av kontrolluppgifter och utlägg.

Vad är ekonomisk förvaltning?

Ekonomisk förvaltning i en brf innebär att den ekonomiska förvaltaren bistår styrelsen i föreningens ekonomiska och administrativa åtaganden. Normalt finns möjlighet även till viss juridisk rådgivning och utbildning för styrelsen. Den ekonomiska förvaltaren agerar på styrelsens uppdrag i enlighet med förvaltningsavtalet. Förvaltaren företräder endast föreningen om det föreligger en fullmakt såsom exempelvis deklarationsombud. Förvaltaren ingår alltså ej avtal eller förpliktelser i föreningens namn, men kan bistå på olika sätt.

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Upptäck Nabos tjänster inom ekonomisk förvaltning

Rättvis avgift

Nabo hjälper er att sätta en rimlig och rättvis avgift i bostadsrättsföreningen som skapar en rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för både dagens medlemmar och kommande medlemmar.

Byta förvaltare

Att byta förvaltare i en brf är enkelt! Vi på Nabo hjälper er med det och ser till så att bytet sker så sömlöst som möjligt.

Räntekonto

Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete. Din förening får ett räntekonto som du enkelt kan se och följa i kundportalen.

Styrelseportal

Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer.

Ekonomisk förvaltning med Nabo

Komplett ekonomisk förvaltning

Personlig rådgivning

Långsiktig finansiell planering

Löpande administration

Avisering, fakturor, bokföring mm

Budgetering och bokslut

Årsredovisning och rapportering

Skatter och uppgifter till myndighet

Lägenhetsregister och överlåtelsehantering


Enkelt och mobilanpassat verktyg

Digital brevlåda

Digital dokument- och avtalshantering

Säker inloggning med BankID

Notis när du behöver agera

Realtidsrapporter

Attestering av leverantörsfakturor

Integrerat bankkonto

Bokföringsunderlag och bokslut

Lägenhetsförteckning

Integrerad ärendehantering


Utbildningar och kompetensutveckling

Grundläggande utbildning

Utbildning i kundportalen

Webinar inom ekonomi, fastighet, juridik

Fördjupande webinar

Nyhetsuppdateringar

Aktuell info för brf:er och fastighetsägare

Lita inte bara på oss. Lita på våra tusentals kunder.

Redan idag har vi 3 400 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Välkommen över till Nabo

    Du byter enkelt till Nabo. Vi tar hand om allt.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Ha koll på uppsägningstiden när ni säger upp avtalet hos er nuvarande förvaltare så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Vi hanterar hela bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt uppstartsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Vi gör det enkelt för medlemmar i din brf

    Medlemmar får snabb hjälp vid frågor

    Medlemmar kan ställa frågor och få snabba svar från ansvariga avgift- och hyresförvaltare direkt i portalen.

    Medlemmar får tillgång till avier och viktig information

    Säker inloggning i portalen med hjälp av BankID och hantering av avier och aviseringssätt. Medlemmar kan se info om sin bostad, innehavare, andelstal och viktiga dokument från styrelsen direkt i portalen.

    Digital hantering av medlemsansökan och mäklarbild

    Styrelsen hanterar inkomna överlåtelser och godkänner digitalt med hjälp av BankID. Mäklare kan begära mäklarbild utan hantering av styrelsen.

    Vi ställer oss på alla styrelseledamöter i Sveriges sida!

    Vi på Nabo har bestämt oss! Med Nabo vid din sida har du med dig över 300 experter på ekonomisk, teknisk och juridisk förvaltning.

    Vi arbetar hårt för att du ska lyckas i bostadsrättsföreningen. Vi arbetar nära dig. Vi använder kraften från alla våra experter och över 3100 bostadsrättsföreningar för att underlätta för dig att fatta beslut. Vi vårdar och använder vår data i våra ledande och egenutvecklade plattform för att göra styrelsearbetet smartare, tryggare och enklare. Tillsammans skapar vi kraft att tillsammans bli bättre.

    Vi förvaltar över 3100 bostadsrättsföreningar med över 120 000 lägenheter över hela Sverige – och varje år blir vi fler och fler. Vi är odiskutabelt Sveriges modernaste och mest kunniga förvaltare. Vi är på din sida och har bestämt oss för att göra skillnad!

    Vi erbjuder ekonomisk förvaltning över hela Sverige

    Ekonomisk förvaltning
    för samfällighetsföreningar

    Läs mer här om Nabos ledande digitala plattform som förenklar och effektiviserar samfällighetsföreningars ekonomiska förvaltning, och ger en utmärkt överblick över hyror, avgifter, bokföring och bokslut.

    Du får dessutom en personlig ekonomisk förvaltare som alltid finns tillgänglig för att stötta och besvara frågor. Som styrelsemedlem kan du känna dig trygg med att ekonomin sköts korrekt.

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.