Vilka är fördelarna med tjänsten?
✔ Slipp tömma brevlådan
✔ Alla i styrelsen får tillgång till posten dygnet runt
✔ Posten arkiveras och sorteras av Nabo
✔ Ingen post tappas bort eller går förlorad
✔ Enkelt att lämna över till nya styrelsemedlemmar
Hur går det till?
Istället för att inkommande post hamnar i er fysiska brevlåda som regelbundet måste tömmas, skickas all post till din förenings unika skanningsadress och hamnar i den digitala brevlådan i Nabos kundportal. Nabo går varje morgon manuellt igenom posten åt föreningen och sorterar in den i två kategorier.
- Post som tillhör förvaltningen (panter, överlåtelser, kontoutdrag osv.) tar vi en kopia på och behandlar. Sedan lägger vi upp den i mappen förvaltningsdokument för er tillgång.
- Övrig post (t.ex. byggbeslut, brev från grannförening etc.) överlåter vi till din förening att hantera så som ni vill.
Många dokument som inkommer ska enligt lag arkiveras. Med tjänsten sköter vi arkiveringen åt er. Dessutom kan du ladda upp egna dokument i dokumenthanteraren, t.ex. styrelseprotokoll eller policydokument att dela med boende. På detta sätt kan du samla allting som rör förvaltningen och din förening på ett och samma ställe.
Så enkelt är det att skaffa tjänsten
Du kan läsa mer om tjänsten och när som helst signa avtal direkt i portalen under fliken Dokument: Digital brevlåda. Här hittar du också föreningens digitala adress.
Efter att du signat avtal för Digital Brevlåda adressändrar du enkelt här hos Bolagsverket så att den nya digitala adressen registreras hos Bolagsverket.
Direkt aktiveras två digitala adresser som banker, mäklare etc. får tillgång till:
- en digital postadress (dit post och dokument skickas)
- en fakturaadress (dit leverantörsfakturor skickas)
När du och din förening skaffat tjänsten drar du nytta av alla fördelar. Du får enkel tillgång till såväl post och dokument - och risken att något tappas bort i någon pärm reduceras.