Logga in

Digital Brevlåda för dig som är Nabo-kund

Med en digital brevlåda kan din förening samla all post digitalt på ett och samma ställe, och få smidig tillgång till informationen när som helst och var som helst. Snabbt, smidigt och enkelt.

Läs mer och aktivera tjänsten i portalen
Ekonomisk förvaltning Teknisk förvaltning Juridik

Allt du behöver veta om digital brevlåda 

Med all post digitalt slipper du sortera inkommande brev eller inhandla kuvert och gå till brevlådan med post som ska till din förvaltare. Du behöver inte heller hålla koll på papper eller oroa dig över arkivering. Istället kommer du åt post och alla dokument smidigt, säkert och miljövänligt direkt i portalen. 

Vilka är fördelarna med tjänsten? 

✔ Slipp tömma brevlådan

✔ Alla i styrelsen får tillgång till posten dygnet runt

✔ Posten arkiveras och sorteras av Nabo

✔ Ingen post tappas bort eller går förlorad

✔ Enkelt att lämna över till nya styrelsemedlemmar
 

Hur går det till?

Istället för att inkommande post hamnar i er fysiska brevlåda som regelbundet måste tömmas, skickas all post till din förenings unika skanningsadress och hamnar i den digitala brevlådan i Nabos kundportal. Nabo går varje morgon manuellt igenom posten åt föreningen och sorterar in den i två kategorier. 

  • Post som tillhör förvaltningen (panter, överlåtelser, kontoutdrag osv.) tar vi en kopia på och behandlar. Sedan lägger vi upp den i mappen förvaltningsdokument för er tillgång.
  • Övrig post (t.ex. byggbeslut, brev från grannförening etc.) överlåter vi till din förening att hantera så som ni vill.

Många dokument som inkommer ska enligt lag arkiveras. Med tjänsten sköter vi arkiveringen åt er. Dessutom kan du ladda upp egna dokument i dokumenthanteraren, t.ex. styrelseprotokoll eller policydokument att dela med boende. På detta sätt kan du samla allting som rör förvaltningen och din förening på ett och samma ställe. 

Så enkelt är det att skaffa tjänsten

Du kan läsa mer om tjänsten och när som helst signa avtal direkt i portalen under fliken Dokument: Digital brevlåda. Här hittar du också föreningens digitala adress.
Efter att du signat avtal för Digital Brevlåda adressändrar du enkelt här hos Bolagsverket så att den nya digitala adressen registreras hos Bolagsverket. 

Direkt aktiveras två digitala adresser som banker, mäklare etc. får tillgång till:

  • en digital postadress (dit post och dokument skickas)
  • en fakturaadress (dit leverantörsfakturor skickas)

När du och din förening skaffat tjänsten drar du nytta av alla fördelar. Du får enkel tillgång till såväl post och dokument - och risken att något tappas bort i någon pärm reduceras.

Har du några frågor eller vill veta mer om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Nabo eller din förvaltare direkt så berättar vi mer.

Vad innebär det att ha en digital brevlåda
Så fungerar digital brevlåda

✔ All post skannas in och hamnar i den digitala brevlådan i Nabos kundportal.

✔ Nabo sorterar all inkommen post och tar hand om posten som rör förvaltaren.

✔ Styrelsen får en notis när det finns ny post i brevlådan. Posten är tillgänglig för alla ledamöter.

Fördelarna

✔ Slipp tömma brevlådan

✔ Alla i styrelsen får tillgång till posten dygnet runt

✔ Posten arkiveras och sorteras av Nabo

✔ Ingen post tappas bort eller går förlorad

✔ Enkelt att lämna över till nya styrelsemedlemmar

Så kommer du igång

✔Du aktiverar tjänsten i portalen under fliken Digital brevlåda

✔Föreningen får en digital postadress av Nabo

✔Kom igång genom att adressändra på verksamt.se

✔Klart!

Läs mer och aktivera tjänsten i portalen

Så förenklar du styrelsearbetet med digital brevlåda

Thumb time
Snabbt

Du sparar tid genom att slippa manuell hantering och arkivering av post.

Thumb phoneiphone 24px
Smidigt

Alla i styrelsen får smidig tillgång till posten dygnet runt via mobil och dator.

Thumb team
Enkelt

Det blir enkelt att lämna över till nya styrelsemedlemmar.

Så enkelt är det att skaffa tjänsten

Steg 1
Signa avtal i portalen
Aktivera tjänsten i portalen under fliken: Dokument - Digital brevlåda
Steg 2
Du får en digital postadress
Föreningen får en digital inscanningsadress av Nabo
Steg 3
Adressändra hos Bolagsverket
Adressändra på verksamt.se till den nya digitala adressen du får från Nabo
Läs mer och aktivera tjänsten i portalen
Frågor och svar digital brevlåda
Vad innebär tjänsten digital brevlåda?

Med en digital brevlåda hos Nabo scannas posten in och kommer till er förening digitalt i Nabos kundportal istället för fysiskt i brevlådan. Den digitala brevlådan möjliggör för er att samla all post och alla leverantörsfakturor digitalt på ett och samma ställe. Alla i styrelsen kan få smidig tillgång till informationen när som helst och var som helst.

Vad är fördelarna med en digital brevlåda?

✔  Slipp hålla koll på brevlådan och få all post digitalt istället

✔  All post blir tillgängligt för samtliga i styrelsen dygnet runt

✔  Posten arkiveras och sorteras av Nabo

✔  Ingen post tappas bort eller går förlorad 

✔  Enkelt att lämna över till nya styrelsemedlemmar

Hur hamnar posten i den Digitala Brevlådan?

Istället för att inkommande post hamnar i er fysiska brevlåda som regelbundet måste tömmas, skickas all post till din förenings unika skanningsadress och hamnar i den digitala brevlådan i Nabos kundportal.

Hur ser styrelsen när det finns post i brevlådan?

Styrelsens medlemmar kan läsa föreningens post. Endast de som är behöriga kan komma åt brevlådan kan läsa posten då inloggning sker med Mobilt BankID via Nabos kundportal. Föreningen har också via den digitala brevlådan möjlighet att smidigt dela post och dokument till Nabo.

Hur ser styrelsen när det finns post i brevlådan?

Standarden är att alla styrelsemedlemmar får en notifiering om när post har inkommit. Om du som styrelsemedlem inte vill ha detta så går ni in på under era användarinställningar och ändrar inställningar för notifikationer.

Var hittar jag föreningens digitala postadress?

Föreningens inscanningsadress (digitala postadress) finns i fliken Dokument i kundportalen. 
Den här adressen ska användas för all föreningens post (förutom leverantörsfakturor som har en separat adress), adressen ser ut som liknande:

Brf XXXX*
NABO XXXX*  FE 617 
107 76 Stockholm 

*Föreningens kundnummer hos Nabo

Måste jag adressändra hos vår bostadsförenings leverantörer?

Nej, leverantörsfakturor har fortfarande kvar en egen adress och ska inte förväxlas med Digital Brevlåda för all övrig post.

Vilken post får jag via den digitala brevlådan?

Föreningen får all post digitalt istället för fysiskt genom tjänsten Digital Brevlådan. Däremot, reklam, böcker, tidningar och liknande kommer ej att scannas, utan kommer att kasseras. Har ni sådant som ni önskar få till föreningen, säkerställ att dessa underlag skickas till er fysiska adress och att ni ej har eftersändning. Kontakta dessa företag och be dem skicka posten till någon i styrelsen.

Upptäck fler tjänster
Försäkring med BRF-Trygg

BRF-Trygg är en unik försäkringslösning i samarbete med försäkringsförmedlaren Proinova, utformad för bostadsrättsföreningar som har förvaltning genom Nabo. Läs mer här.

Utvalda leverantörer

Vi samlar både våra egna experter och de bästa leverantörerna på marknaden. Med Nabo får du tillgång till väl utvalda och kvalitetssäkrade leverantörer så att du garanteras rätt villkor och ett marknadsmässigt pris. Läs mer här.

Digital stämma

Vi erbjuder en enkel digital lösning för att du ska kunna genomföra stämman på ett smidigt och säkert sätt. Du kan även få en erfaren förvaltare som ordförande på stämman och slipper sköta administration. Läs mer här.

Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies