Varför kan man behöva byta förvaltare?
Ofta är det styrelsen i en brf som har hand om förvaltningen. Det är ett ansvarskrävande arbete där mycket står på spel. Det krävs stor noggrannhet och vissa beslut om sådant som underhåll av en fastighet kan få stora konsekvenser. Att byta förvaltare kan handla om att överlåta tidskrävande och viktiga uppgifter åt ett team av experter från Nabo. På så sätt får styrelsen mer tid till andra uppgifter och det blir lättare att hitta personer som är beredda att engagera sig i föreningen om alla vet att den sköts på rätt sätt och under former som inte är för betungande.
En annan viktig anledning till att byta förvaltare kan vara att samarbetet med en brf och den nuvarande förvaltaren inte fungerar optimalt. Det är flera saker som måste falla på plats och det är viktigt att styrelsen och andra som berörs snabbt kan få insyn i föreningens ekonomi. Helst ska de berörda kunna följa arbetet i realtid. Med Nabo som förvaltare möjliggörs just det genom ett digitalt verktyg som samlar ärenden och dokumentation på ett ställe för full insyn.
Vad krävs för att kunna byta förvaltare?
För att byta förvaltare krävs att styrelsen signerar en del dokument så att den nya ekonomiska förvaltaren har de fullmakter som krävs för att kunna arbeta för föreningens räkning. Informationen om att ni valt att byta förvaltare ska också gå ut till föreningens medlemmar.
Att byta förvaltare är en nystart
I samband med att en brf byter förvaltare har man en möjlighet att bestämma vilka rutiner som ska gälla och vilka målen ska vara med ekonomisk förvaltning. Det är bra att utvärdera vad som inte har varit till belåtenhet och se till så att det finns en struktur för ekonomisk förvaltning som förebygger problem och skapar förutsättningar för god ekonomi på kort och lång sikt. Det är viktigt att strukturera arbetet på ett sådant sätt att inget kan falla mellan stolarna. Vi på Nabo har alltid uppstartsmöten med en ny styrelse och ser till att alla är bekväma med vår digitala kundplattform.