En bostadsrättsförening är bokföringsskyldig
En brf måste dokumentera affärshändelser utifrån bokföringslagen och årsredovisningslagen. Det innebär bland annat att:
- Det ska finnas en verifikation på alla poster i bokföringen
- Information om räkenskaper ska arkiveras på ett säkert och överskådligt sätt
- Varje räkenskapsår ska en årsredovisning upprättas
En styrelseledamot sköter sina uppgifter vid sidan av vanligt arbete och det kan helt enkelt bli för mycket arbete ibland. Genom Nabo kan ni få tillgång till en expert på bokföring i en brf som hjälper er på era villkor, oavsett hur stor eller liten er bostadsrättsförening är.
Kassören ansvarar för bokföring i en brf
Många av de uppgifter som krävs för god bokföring brukar hamna på kassörens bord i en brf. Kassören hjälper styrelsen att sköta föreningens ekonomi. Här är några exempel på uppgifter som en kassör arbetar med:
- Säkerställa att bokföringen i en brf speglar den ekonomiska verkligheten
- Se till så att avier skickas i tid till bostadsrättsföreningens medlemmar, stämma av att inbetalningar gjorts och följa upp eventuella dröjsmål
- Betala fakturor i tid så att bostadsrättsföreningen inte får extrakostnader
- Lämna in deklarationen i tid
- Vara insatt i myndighetskrav gällande bland annat nyckeltal rörande bostadsrättsföreningens ekonomi
- Se till så att styrelsen sammanställer bokslut och årsredovisning
- Se till så att föreningens revisor får ett bra underlag för sitt arbete
Ta hjälp av en ekonomisk förvaltare från Nabo
Att vara kassör och ansvara för bokföring i en brf är helt enkelt ett ganska tungt ansvar och det kan vara svårt för en brf att hitta någon, bland de boende i fastigheten, som är beredd att ta på sig uppgiften. Med en ekonomisk förvaltare från Nabo kommer bokföringen i en brf att kunna skötas med minst möjliga besvär för både kassören och resten av styrelsen. Då blir det lättare att hitta en villig kassör. Att lägga över skötseln av bostadsrättsföreningens bokföring på en ekonomisk förvaltare är också en trygghet för medlemmarna i en brf.
Nabo erbjuder full förvaltning
Nabo erbjuder tjänsten full förvaltning och det innebär att vi tar på oss allt arbete med bland annat avisering, budgetering, överlåtelsehantering, leverantörsskulder och årsredovisning. En styrelse i en brf som tar hjälp från Nabo med bokföringen behöver inte lägga lika mycket tid på de löpande uppgifterna. Samtidigt har styrelsen full insyn i ekonomin i realtid och kan få stöd i alla beslut genom en personlig rådgivare från Nabo. Med full förvaltning får ni stöd i föreningens långsiktiga finansiella planering.
Vi kan också gå in och ta på oss ansvar för enskilda delar av bokföringen i en brf. Kanske just det som er nuvarande kassör tycker är de mest betungande uppgifterna?
Nabo erbjuder ett enkelt och mobilanpassat verktyg
En styrelse i en brf som tar hjälp med bokföring från Nabo får tillgång till ett verktyg med en rad funktioner som underlättar och effektiviserar arbetet.
- Digital brevlåda, dokument- och avtalshantering
- Säker inloggning med BankID
- Notis när du behöver agera
- Realtidsrapporter
- Attestering av leverantörsfakturor
- Integrerat bankkonto
- Bokföringsunderlag och bokslut
- Lägenhetsförteckning
- Integrerad ärendehantering
- Åtkomst för medlemmar och revisor
Utbildning och kompetensutveckling
Nabo kan se till så att nya styrelseledamöter får det stöd de behöver för att kunna sköta bokföring i en brf. Vi kan även bidra med nyhetsuppdateringar med aktuell information om ekonomi och bokföring som rör bostadsrättsföreningar och fastighetsägare.
God bokföring i en brf lägger grunden till en bra ekonomi
Man kan säga att kassörens arbete handlar om att verka för god ekonomi i en brf genom att se till så att bokföringen sköts på ett bra sätt. Denna uppgift blir mycket enklare med en ekonomisk förvaltare från Nabo. God ekonomi handlar inte om att gynna enskilda medlemmar utan om att se till föreningens bästa på sikt.