Hem » Våra tjänster » Ekonomisk förvaltning » Avnotering pantsättningar

Avnotering av pantsättningar

Du som har ekonomisk förvaltning med Nabo kan få hjälp med att registrera nya pantsättningar och att avnotera inaktuella pantsättningar. Genom att hålla panter aktuella minskar du risken för negativa ekonomiska konsekvenser för bostadsrättsinnehavaren, t.ex. vid en tvångsförsäljning eller ett dödsbo.

Varför är det viktigt att inaktuella panter avnoteras?

Många bostadsrättsföreningar får hjälp av sin ekonomiska förvaltare att föra och uppdatera lägenhetsregistret. Då ingår att registrera nya pantsättningar och avnotera de som bekräftas som inaktuella. 


När du lånar pengar till en bostadsrätt utfärdar banken en pant som registreras i lägenhetsförteckningen som en garanti för att få tillbaka sina pengar. Vid till exempel en tvångsförsäljning eller dödsbo är det alltid den äldsta panten som har förtur. Finns då inaktuella panter kvar riskerar det att få negativa ekonomiska konsekvenser för bostadsrättsinnehavaren.

Varför händer det att en pant inte avnoteras?

Vid omläggning av lån eller överlåtelse av bostadsrätt garanterar säljaren normalt att lägenheten inte är pantsatt. Om det då finns panter kvar före den nya medlemmens tillträde är dessa sannolikt inaktuella och bör avnoteras från lägenhetsförteckningen.

Att säkerställa vilka pantsättningar som finns på en bostadsrätt är en form av egenkontroll av bostadsrättsinnehavaren. Kunskapen varierar däremot vilket kan få till följd att inaktuella pantsättningar finns kvar i lägenhetsförteckningen. Det kan bero på flera saker. Till exempel att banken inte skickar pantsättningen till rätt adress eller att den som ska meddela förvaltaren glömmer bort.

Vad är en pantsättning?

När du tar lån med din bostadsrätt som säkerhet sker det genom att bostadsrätten blir pantsatt. Pantsättningen sker mellan dig som bostadsrättshavare och långivaren, t ex en bank. Den innebär att banken har rätt till betalning ur bostadsrätten före fordringsägare utan panträtt.

Pantbrev och pantsättning av bostadsrätt

Pantbrev och pantsättning är vanliga begrepp på den svenska bostadsmarknaden när det handlar om att köpa eller belåna en fastighet. För bostadsrätter fungerar pantsättning lite annorlunda än för exempelvis villor, här reder vi ut begreppen.

Vad är ett pantbrev?

Pantbrevet är i grunden ett bevis. Det är ett dokument som bevisar att en skuld är säkerställd med en fastighet som pant. Det är alltså en form av säkerhet för långivaren att de kommer få tillbaka sina pengar om låntagaren inte kan betala tillbaka sitt lån. Pantbrevet har ett bestämt belopp och det beloppet representerar den maximala skulden som kan säkerställas med just det pantbrevet. Som ny ägare av en fastighet behöver du ansöka om ytterligare pantbrev för lånebelopp som överstiger befintliga.

Pantbrev finns inte för bostadsrätter

När du köper en bostadsrätt används inget pantbrev. Att du inte kan ha pantbrev för din bostadsrätt beror på att den inte räknas som fast egendom, det du äger är själva rätten att bo där. När du tar lån för att köpa en bostadsrätt pantsätter du den i stället, och det är då rätten till bostaden du använder som pant hos banken.

Pantsättning av bostadsrätt

När du tar lån på din bostadsrätt skriver du under ett avtal om pantsättning, vilket i praktiken betyder att du använder din bostadsrätt som säkerhet för ett lån. Om du inte kan betala tillbaka lånet, har långivaren rätt att sälja bostadsrätten för att få tillbaka sina pengar, precis som med ett traditionellt pantbrev på en fastighet.

Pantsättningen är knutet till ett specifikt lån och bank, till skillnad från pantbrev som är knutet till fastigheten. Pantsättningar kan alltså inte övertas från tidigare ägare av bostadsrätten.

Pantsättningar noteras i lägenhetsförteckningen

Det är styrelsen i din bostadsrättsförening som ansvarar för att notera pantsättningarna i lägenhetsförteckningen, oftast ger de uppdraget till föreningens ekonomiska förvaltare. Det är ett lagkrav att brf:er alltid har ett uppdaterat lägenhetsregister.

Vad är pantsättningsavgift?

Pantförskrivningsavgiften är en administrativ avgift för arbetet kring registrering av den nya panten på din bostadsrätt. Att en avgift för pantsättning får tas ut styrs av de stadgar som finns i din bostadsrättsförening. Det är en engångsavgift som tas ut för varje nytt lån som tas på bostadsrätten och debiteras den som äger bostadsrätten när pantnoteringen registreras.)

Därför ska du välja Nabo

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Så kan Nabo hjälpa dig avnotera panter.

Ta hjälp om du är kund hos Nabo

Nabo samlar in data & nyckeltal

Få hjälp med avnotering av inaktuella pantsättningar.

Vi sköter lägenhetsförteckningen för din bostadsrättsföreningn


Vi går igenom alla pantsättningar

Vi går igenom din förenings lägenhetsförteckning

Noterar de pantsättningar som högst troligt är inaktuella

Panter avnoteras


Vi meddelar er vid inaktuella panter

Du blir kontaktad med utdrag ur lägenhetsförteckningen

Du får inormation om den sannolikt inaktuella pantsättningen

Du får instruktion kring hur medlemmen går tillväga för att få pantsättningen avnoterad

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Det är enkelt att byta till Nabo

    Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget uppstartsteam.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden när ni säger upp ert nuvarande avtal så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Tillsammans hanterar vi bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt uppstartsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Vi gör det enkelt för medlemmar i din brf

    Medlemmar får snabb hjälp vid frågor

    Medlemmar kan ställa frågor och få snabba svar från ansvariga avgift- och hyresförvaltare direkt i portalen.

    Medlemmar får tillgång till avier och viktig information

    Säker inloggning i portalen med hjälp av BankID och hantering av avier och aviseringssätt. Medlemmar kan se info om sin bostad, innehavare, andelstal och viktiga dokument från styrelsen direkt i portalen.

    Digital hantering av medlemsansökan och mäklarbild

    Styrelsen hanterar inkomna överlåtelser och godkänner digitalt med hjälp av BankID. Mäklare kan begära mäklarbild utan hantering av styrelsen.

    Vi ställer oss på alla styrelseledamöter i Sveriges sida!

    Vi på Nabo har bestämt oss! Med Nabo vid din sida har du med dig över 300 experter på ekonomisk, teknisk och juridisk förvaltning.

    Vi arbetar hårt för att du ska lyckas i bostadsrättsföreningen. Vi arbetar nära dig. Vi använder kraften från alla våra experter och över 3100 bostadsrättsföreningar för att underlätta för dig att fatta beslut. Vi vårdar och använder vår data i våra ledande och egenutvecklade plattform för att göra styrelsearbetet smartare, tryggare och enklare. Tillsammans skapar vi kraft att tillsammans bli bättre.

    Vi förvaltar över 3100 bostadsrättsföreningar med över 120 000 lägenheter över hela Sverige – och varje år blir vi fler och fler. Vi är odiskutabelt Sveriges modernaste och mest kunniga förvaltare. Vi är på din sida och har bestämt oss för att göra skillnad!

    Vill du veta mer om avnotering av inaktuella pantsättningar?

    Fyll i intresseanmälan här så kontaktar vi dig.

    Tack för din förfrågan! Vi återkommer inom kort.

    Upptäck Nabos tjänster inom ekonomisk förvaltning

    Rättvis avgift

    Nabo hjälper er att sätta en rimlig och rättvis avgift i bostadsrättsföreningen som skapar en rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för både dagens medlemmar och kommande medlemmar.

    Byta förvaltare

    Att byta förvaltare i en brf är enkelt! Vi på Nabo hjälper er med det och ser till så att bytet sker så sömlöst som möjligt.

    Räntekonto

    Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete. Din förening får ett räntekonto som du enkelt kan se och följa i kundportalen.

    Styrelseportal

    Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer.

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.