Avnotering av inaktuella pantsättningar
Du som har ekonomisk förvaltning med Nabo kan få hjälp med att registrera nya pantsättningar och avnotera de som bekräftas som inaktuella.
Många bostadsrättsföreningar får hjälp av sin ekonomiska förvaltare att föra och uppdatera lägenhetsregistret. Då ingår att registrera nya pantsättningar och avnotera de som bekräftas som inaktuella.

Varför är det viktigt att inaktuella panter avnoteras?
När du lånar pengar till en bostadsrätt utfärdar banken en pant som registreras i lägenhetsförteckningen som en garanti för att få tillbaka sina pengar.
Vid till exempel en tvångsförsäljning eller dödsbo är det alltid den äldsta panten som har förtur. Finns då inaktuella panter kvar riskerar det att få negativa ekonomiska konsekvenser för bostadsrättsinnehavaren.

Varför händer det att en pant inte avnoteras?
Vid omläggning av lån eller överlåtelse av bostadsrätt garanterar säljaren normalt att lägenheten inte är pantsatt. Om det då finns panter kvar före den nya medlemmens tillträde är dessa sannolikt inaktuella och bör avnoteras från lägenhetsförteckningen.
Att säkerställa vilka pantsättningar som finns på en bostadsrätt är en form av egenkontroll av bostadsrättsinnehavaren. Kunskapen varierar däremot vilket kan få till följd att inaktuella pantsättningar finns kvar i lägenhetsförteckningen. Det kan bero på flera saker. Till exempel att banken inte skickar pantsättningen till rätt adress eller att den som ska meddela förvaltaren glömmer bort.
Så kan Nabo hjälpa dig avnotera panter
Ta hjälp om du är Nabo-kund
Är du kund hos Nabo och vi sköter lägenhetsförteckningen för din brf så kan du få hjälp med avnotering av inaktuella pantsättningar.
Vi går igenom alla pantsättningar
Vi går igenom din förenings lägenhetsförteckning och noterar de pantsättningar som högst troligt är inaktuella och därmed borde avnoteras.
Vi meddelar er vid ev. inaktuella panter
Nabo kontaktar medlemmen med utdrag ur lägenhetsförteckningen och information om den sannolikt inaktuella pantsättningen samt instruktion hur medlemmen går tillväga för att få pantsättningen avnoterad.
Därför ska du välja Nabo
Proffsigt
Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen
Tidseffektivt
Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar
Långsiktigt och transparent
Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen
Vill du veta mer om avnotering av inaktuella pantsättningar?
Fyll i intresseanmälan här så kontaktar vi dig.
Upptäck Nabos tjänster inom ekonomisk förvaltning
Rättvis avgift
Nabo hjälper er att sätta en rimlig och rättvis avgift i bostadsrättsföreningen som skapar en rättvisa i finansieringen av underhållet över tid för både dagens medlemmar och kommande medlemmar.
Byta förvaltare
Att byta förvaltare i en brf är enkelt! Vi på Nabo hjälper er med det och ser till så att bytet sker så sömlöst som möjligt.
Räntekonto
Med Nabos räntekonto kommer du få förmånlig ränta på föreningens sparpengar (överskottslikviditet), helt utan kostnad eller extra arbete. Din förening får ett räntekonto som du enkelt kan se och följa i kundportalen.
Styrelseportal
Nabos kundportal är framtagen för att underlätta styrelsearbetet för dig och din brf. Här får du smarta funktioner som attest av fakturor, utlägg, digital dokumenthantering och mycket mer.
Så tycker kunderna
Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.
Effektivt och användarvänligt
“Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”
– Thomas, Advokat:
Åldermannen 100, Stockholm

Det bästa med Nabo är kundportalen
“Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”
– Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare
“Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”
– Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

System som alltid har fungerat
“Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”
– Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

Tillmötesgående och serviceinriktade
“Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”
– Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

Kunskap och erfarenhet
“Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”
– Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

Jättebra stöd både administrativt och juridiskt
“Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”
– Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

Snabba svar i portalen
“Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”
– Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

Jag kan göra mycket själv i portalen
“Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”
– Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

Kundplattformen är riktigt bra
“Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”
– Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala


Prata med oss!
Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.