Allt du behöver veta om att sköta föreningens ekonomi
Vill du slippa ha koll på momsperioder, fastighetsdeklarationer och myndighetskrav gällande bostadsrättsföreningar? Låt oss göra det.
Att sköta den ekonomiska biten för en bostadsrättsförening ska inte behöva vara krångligt. Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare undviker föreningen att göra fel och skapa onödiga kostnader för bostadsrättsföreningens medlemmar. Vi på Nabo har lång erfarenhet av att hjälpa bostadsföreningar att hantera ekonomin på ett korrekt och tydligt sätt för att tillgodose både medlemmar, revisorer och myndigheter. Vi har dessutom ett användarvänligt och smidigt verktyg framtaget för att göra det enkelt för bostadsrättsföreningens styrelse att göra rätt.
Vilket ansvar har styrelsen i en bostadsrättsförening?
Styrelsen i en bostadsrättsförening ansvarar för att ekonomin i föreningen sköts på ett bra sätt för att säkerställa ett bra boende för sina medlemmar. Många tror att det endast handlar om att hantera inbetalningar från medlemmar och se till att de inbetalade beloppen är tillräckliga för att täcka boendets kostnader. Att sedan utöver det kalla till årsstämmor och hantera medlemmar som flyttar ut och flyttar in.
För att lyckas med detta krävs dock att styrelsen har koll på en rad tekniska och juridiska aspekter. Till exempel behöver föreningen ha en underhållsplan för att hantera framtida underhåll och hur detta ska finansieras på bästa sätt med hänsyn till medlemmarna. Bostadsrättsföreningens ekonomi måste dessutom bokföras och hanteras enligt flera lagar och krav. Om detta inte följs kan bostadsrättsföreningen beläggas med kraftiga böter och andra extrakostnader.
Till exempel ska bostadsrättsföreningen bland annat se till att:
- Skicka in en korrekt inkomstdeklaration varje år
- Skicka in en korrekt fastighetsdeklaration vart tredje år
- Deklarera moms i rätt momsperiod
- Skapa en godkänd årsredovisning enligt de krav som finns
- Se till att stadgarna följs och samspelar med rådande lagkrav.
Läs mer