Hem » Våra tjänster » Allt du behöver för årsstämman 2024 

Ligg inte sömnlös inför årsstämman, vi hjälper dig.

Allt du behöver för årsstämman 2024

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ. Bestämmelserna och kraven vid beslutsfattande är många och komplicerade. Om saker inte görs rätt kan stämman klandras och beslut bli ogiltiga, vilket ställer höga krav på styrelsen. Nabo finns till för att göra det tryggt och enkelt.

Vi guidar dig därför steg för steg med allt du behöver för din BRF:s årsstämma.

Låt Nabo avlasta styrelsen

Se över och justera stadgar

Vi ser till att era föreningsstadgar är anpassade efter gällande lagstiftning och praxis och hjälper er att möjliggöra digitala stämmor.

Ordförande på stämma

Ta hjälp av våra oberoende jurister med lång erfarenhet för att säkerställa en korrekt stämma och god grannsämja.  

Få en underhållsplan

Underhållsplanen är grunden till en sund BRF och bör revideras minst vart tredje år.

Värdeökande projekt

När det är dags för stambyte, renovering eller ombyggnation hjälper vi er att driva projektet från början till slut.

Ekonomisk förvaltning

Vi sköter ekonomi, finansierings- och skattefrågor. Få tillgång till marknadsledande kundportal och hjälp med årsstämma.

Teknisk förvaltning

Din personliga tekniska förvaltare säkrar att ni följer direktiv och myndighetskrav, samt agerar stöttepelare i underhållsarbetet.

Så underlättar Nabo inför, under och efter årsstämman 

Inför årsstämman

Den Ekonomiske förvaltaren hjälper till med att upprätta årsbokslutet och projektleder arbetet med styrelse och revisor. 

Vid frågor om förvaltning av fastigheten på lång sikt kan du få hjälp av din personliga Fastighetsförvaltare och ta fram en 50-årig underhållsplan

Har ni beslut på stämman som kräver vissa majoritetsregler för att bli giltiga, propositioner eller motioner som ska besvaras, kan jurister på Nabo anlitas för att ge högsta möjliga trygghet och erfaren hantering av komplicerade situationer.

Under årsstämman

Din Ekonomiske förvaltare på Nabo hjälper till med att gå igenom årsbokslutet på stämman och kan agera ordförande.

Finns det pågående eller kommande byggprojekt eller renoveringar kan Fastighetsförvaltaren eller en Projektledare vara med som sakkunnig expert. 

Juristerna på Nabo anlitas ofta som stämmoordförande för att säkerställa att stämman genomförs enligt formalia och dagordningen, att beslut fattas på rätt sätt och att stämman leds av en erfaren jurist som även klarar ut svårare yrkanden samt omröstningar. 

Efter årsstämman

En ny styrelse kan behöva introduceras i vår Kundportal och hur man effektivt arbetar i plattformen, vilket den ekonomiska förvaltaren kan hjälpa till med. 

Har stämman fattat beslut om renoveringar eller ombyggnationer kan styrelsen anlita Projektledare för att ta fram bl.a. underlag och offertinsamling. 

Har en Fastighetsjurist på Nabo varit stämmoordförande så säkerställer hen att protokollet blir korrekt och är färdigt i rätt tid för att inte kunna klandras. 

“Kunniga tekniska och ekonomiska förvaltare. Styrelseportalen gör styrelsearbetet enkelt och överblickbart.”

– BRF Näckrosen

Fortfarande osäker? Se vår kostnadsfria webinarserie

I del ett bryter vår jurist ner hur stämman ska gå till för att inte klandras. I del två hjälper våra ekonomiska experter dig att tolka årsredovisningen och presentera nyckeltal. Anmäl dig kostnadsfritt idag!  

Datum webinar 1: tisdagen den 12 mars 2024 kl. 12-13

Datum webinar 2: tisdagen den 19 mars 2024 kl. 12-13

Därför ska du ta hjälp av Nabo inför årsstämman

Proffsigt

Få ett team av engagerade experter som ger snabba svar och löser problemen

Tidseffektivt

Minska arbetsbördan och frigör tid med enkla digitala lösningar

Långsiktigt och transparent

Säkerställ kontinuitet genom samlad dokumentation och kommunikation i kundportalen

Expertens alla steg för att lyckas med årsstämman

Vår Chefsjurist, Carl Thorfinn, har tagit fram handfasta tips för vad du i styrelsen steg för steg behöver göra inför, under och efter stämman.  

Så tycker kunderna

Redan idag har vi 3 100 kunder runt om i Sverige. Här är vad några av dem säger om oss.

01/01

    Effektivt och användarvänligt

    “Nabo har skapat en produkt som är effektiv och användarvänlig. Styrelseverktyget bidrar till den kultur vi har i föreningen där alla hjälper till.”

    Thomas, Advokat:
    Åldermannen 100, Stockholm

    Det bästa med Nabo är kundportalen

    “Det bästa med Nabo är kundportalen, det är enkelt att få överblick av ekonomin. När jag loggar in får jag direkt koll på betalningar och fakturor. Det är också bra att vi kan ladda upp våra styrelsemötesprotokoll. Samarbetet har alltid fungerat bra och tycker att vi har en bra kontakt.”

    Andranik Safaryan, Egenföretagare: Mörsaren, Uppsala

    Kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare

    “Sen vi gick över till Nabo har förvaltningen av vår förening hela tiden gått framåt i positiv anda. Vi är väldigt nöjda med vår kontaktperson och tjänsterna som de erbjuder. Jag skulle rekommendera Nabo till föreningar som vill ha kompetens och bred kunskap från en och samma förvaltare.”

    Jan, Bygglärare: Hemmet 14, Stockholm

    System som alltid har fungerat

    “Vi har i 15 år varit otroligt nöjda med Nabo och den kompetens medarbetarna besitter. Kundportalen är ett oerhört bra system som alltid har fungerat. Jag rekommenderar Nabo till andra flera gånger om året – på grund av den personliga servicen och ett mycket bra system.”

    Dick Kjellberg, Smeden 2, Stockholm

    Tillmötesgående och serviceinriktade

    “Nabo är enkla och pragmatiska att ha att göra med och vi har förlängt avtalet eftersom vi är nöjda med utvecklingen. Som kunder får vi tillgång till både bra system och brett tjänsteinnehåll. Medarbetarna har alltid varit mycket tillmötesgående och serviceinriktade. Jag rekommenderar Nabo till andra bostadsrättsföreningar med liknande behov.”

    Kenneth, pensionär: Näktergalen 27, Stockholm

    Kunskap och erfarenhet

    “Vår förening har varit kund hos Nabo sen 90-talet och under alla dessa år har vi aldrig haft anledning att byta. Baserat på mina erfarenheter kan jag definitivt rekommendera Nabo. Jag tycker de samarbetar väl för att alltid ge snabba besked och det finns en kunskap och erfarenhet som gör att det fungerar väldigt smärtfritt för oss som förening.”

    Björn Nilsson, pensionär: Fajansen 8, Stockholm

    Jättebra stöd både administrativt och juridiskt

    “Det bästa med Nabo är bemötandet och all hjälp man får. Styrelserollen var ny för mig och jag fick ett jättebra stöd både administrativt och juridiskt. Jag rekommenderar Nabo för deras tjänster och förmåga att lösa allt internt. Det känns tryggt att allt finns under samma tak och dessutom är kundportalen bra för att få information kring vad som är aktuellt.”

    Mia Gustafsson, Redovisningsansvarig: Fabrikshuset, Värmdö

    Snabba svar i portalen

    “Vi i föreningen tog in många offerter inför bytet av förvaltare och valde Nabo dels baserat på vitsord och dels för att vi var noggranna med att den förvaltaren vi bytte till inte skulle innebära mer jobb för oss i styrelsen. Övergången till Nabo gick över förväntan, det var inte så mycket vi behövde göra själva. Jag kan absolut rekommendera Nabo till andra brf:er, man får svar fort och i portalen kan jag enkelt se vad de andra i styrelsen gör.”

    Svante Lundin, Ordförande: Stenbrottet 3, Stockholm

    Jag kan göra mycket själv i portalen

    “Vi i föreningen har valt att ha både ekonomisk och teknisk förvaltning hos Nabo. Det är bekvämt att ha det samlat och jag upplever att man får raska svar. Det blev en omställning att få en kundportal men vi är positiva till den insyn vi får och att vi slipper att alltid behöva ringa eller maila för information. I portalen kan jag göra mycket själv utan att för den sakens skull tappa den personliga kontakten. Som samarbetet utvecklar sig ser jag vidare väldigt stor potential hos Nabo.”

    Thomas, Ordförande: Solna Blomgården, Stockholm

    Kundplattformen är riktigt bra

    “Kundplattformen är riktigt bra och genom den får vi en bra överblick på allt som berör vår brf och informationen är lättåtkomlig. Vi har en mycket bra kontaktperson – serviceinriktad och kunnig vilket inger förtroende. Vi får mycket för pengarna och jag kan varmt rekommendera Nabo till andra bostadsrättsföreningar.”

    Karl-Gunnar, Pensionär: Fältspaten, Uppsala

    Det är enkelt att byta till Nabo

    Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget Nykundsteam.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Tillsammans hanterar vi hela bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt Nykundsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Dedikerat Nykundsteam för bekymmersfri övergång

    Vi gör det enkelt att byta förvaltare! Från uppsägning av avtal till ett eget Nykundsteam.

    1

    Säg upp befintligt avtal

    Glöm inte att ha koll på uppsägningstiden så att det inte förlängs automatiskt.

    2

    Tillsammans hanterar vi hela bytet

    Slipp pappersarbete och kommunikation med er nuvarande förvaltare – med en fullmakt sköter vi det åt er.

    3

    Få ett eget team!

    Vårt Nykundsteam hjälper er att komma igång och finns tillhands så länge som det behövs.

    Prata med oss!

    Om du vill komma i kontakt med Nabo så hittar du enkelt alla kontaktuppgifter på vår kontaktsida.