SMOOT ger alla mäklare och föreningar en plattform att hjälpa föreningens medlemmar vid försäljning. Ett flertal större förvaltare har också valt att samarbeta med SMOOT.
För mäklaren är det traditionellt mycket administrativt jobb som krävs för att ta reda på adresser, kontaktpersoner, hantera post till och från föreningens förvaltare och styrelse m.m. Detta elimineras med tjänsten.
Digital medlemsansökan fungerar oberoende av förvaltningssystem: en opartisk och alltid åtkomlig tjänst som mäklaren enkelt kan använda för alla försäljningar och som säkerställer snabbast möjliga behandling av det avgörande slutsteget vid föreningsmedlemmars försäljningar och köp av bostadsrätter.
Med Digital medlemsansökan slipper mäklaren leta reda på till vem och vart ansökan ska skickas eftersom registrerade ledamöter finns listade i tjänsten, och hela ärendehanteringen går mycket snabbare. Tjänsten förenklar även för alla andra: förvaltaren slipper skanna och administrera, medan föreningens styrels slipper skriva ut, signera, skanna och mejla.
När mäklaren laddar upp medlemsansökan i vår tjänst notifieras styrelsen, som får tillgång till ansökan i verktyget, granskar ansökan, godkänner/nekar medlemmen och signerar med BankID. SMOOT notifierar mäklaren och förvaltaren om beslutet och inkluderar överlåtelsehandlingarna så affären snabbt kan göras klar, till glädje för både säljaren och köparen. Hurtigare och säkrare än annars – och helt utan papper, porto, skrivare, skanner eller fysisk transport.