Är du ny kund hos Nabo? Har du nyligen hamnat i styrelsen för en bostadsrättsförening som har Nabo som fastighetsförvaltare? Har du frågor? Då har du hamnat på rätt sida. Här har vi samlat de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss, så att du kan få svar snabbt.
Fortsätt läsa för att lära dig om hur portalen funkar, avier, autogiro, E-fakturor, betalningar, köplatser för parkering, var du hittar kundnummer och organisationsnummer för din förening, hur du kommer i kontakt med styrelsen som boende och mycket mer.
Du går till Nabos portal, skriver in ditt personnummer och legitimerar dig med bankID. Då kommer du direkt in på din sida och där finns all information om din bostad.
Om du går in på portalen och fliken Ärenden så kan du skriva alla dina frågor till din förvaltare på Nabo. Din förvaltare är förvald vid ärendehantering i portalen, så det är bara att börja skriva ditt meddelande. Om du har ett mycket brådskande eller akut ärende kan du även ringa din förvaltare. Då hittar du telefonnumret i portalen
Om du går in i portalen under Ärenden så kan du ställa en fråga direkt till styrelsen. Vid ärendehantering är förvaltare förvalt, så du behöver ändra till styrelse.
Under Nabo-loggan i portalen står ditt namn, och bredvid den finns en liten pil. Om du trycker på den så kan du växla roll och kommer in på styrelsesidan.
När du är inloggad i portalen kan du ändra alla dina kontaktuppgifter på den lilla pilen bredvid ditt namn under Nabo-loggan. Där väljer du inställningar och kontaktuppgifter. Här kan du ändra mailadress och även C/O-adress, samt telefonnummer
I portalen under fliken din lägenhet/lokal ser du allt som rör din lägenhet, andelstal, årsavgift m.m.
Vi kommer skicka ut din avi så fort vi fått in all information från den gamla förvaltaren. Den första månadens inbetalning kommer som en avi tillsammans med information kring hur du går tillväga rent praktiskt, så läs igenom den noga. Du behöver inte betala någon avgift för avin den första gången, och inte heller någon påminnelseavgift om den kommer sent.
Om du loggar in i portalen så hittar du alla dina avier under fliken Aktuellt. Du kan även skriva ut avierna som en PDF om du önskar.
All information kring din bostad finns under fliken Aktuellt i portalen. Där ser du även den adress som avin skickas till.
Månads- eller kvartalsavin (beroende på din förening) betalas alltid i förskott. El och vatten (IMD) debiteras i efterskott och hamnar då på månads- eller kvartalsavin, så räkna med att kostnaderna för el och vatten alltid släpar efter två månader.
När du valt att få din avgift via avi tar vi ut en administrativ kostnad på 29 kr, du kan välja att få din avi via autogiro, E-faktura eller via epost som är kostnadsfria.
Kundnumret står till vänster direkt under ditt namn när du loggar in i portalen. Du hittar det även på din månads- eller kvartalsavi.
I portalen under övrigt där har du information kring föreningen
Det står under fliken Aktuellt i portalen och även på din avi.
När du går in på fliken Aktuellt i portalen så finns en knapp till höger som heter Gå till aviseringssida. Där kan du ändra och lägga till betalningssätt. Observera att om du önskar autogiro eller e-faktura så behöver du göra detta via din personliga bank.
Det är föreningens namn du ska fylla i när du ansöker om autogiro. Detta gör du på din personliga banks webbplats
Autogiro dras den sista vardagen varje månad och vi gör fyra försök.
Vid e-faktura är det viktigt att du skriver in ditt kundnummer som du hittar i portalen eller på din avi. Sen är det Nabo Group AB som är betalningsmottagare.
Du kan lägga till en avi under fliken Aktuellt i portalen. Tänk på att det är en avgift på 29 kr för avier år 2023. Men du kan också få din avi på e-post.
Ska du byta till E-faktura eller autogiro är det viktigt att du kontaktar din personliga bank och ansöker om detta där.
Då kan vi lägga in detta som en tillgodo på nästkommande månads- eller kvartalsavi, eller återbetala summan till dig.
Om du vill hyra ut i andra hand är det viktigt att du får styrelsens godkännande. När du går in under fliken din lägenhet/lokal högst upp till höger finns en knapp som heter ansökan om andrahandsuthyrning fyll i den till styrelsen. Här kan du läsa mer om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.
Pantsättningsavgiften är en administrationsavgift som föreningen får ta ut för administrativt merarbete i samband med att en pantsättning av en bostadsrättslägenhet meddelas till föreningen.
Har du inte betalt din avgift behöver du göra detta omgående. Nabo är skyldig att underrätta banken om det har gått mer än en månad. Om styrelsen önskar så skickas det vidare till inkasso efter ca 10 dagar.
Har du betalat in dagen innan din avi skickats till inkasso kommer vi kreditera avgiften på 180 kr
Om föreningen valt att Nabo ska sköta parkeringskön går du in i portalen under Köer och skriver enkelt upp dig där. Har föreningen inte valt att Nabo ska sköta kön behöver du kontakta styrelsen. Det framgår en text i portalen om det är Nabo eller styrelsen själv som sköter kön.
Du kommer få ett mail där du signerar ett digitalt avtal med bankID.
Köerna varierar från förening till förening och det är väldigt svårt att säga hur lång tid det kan ta att få en parkeringsplats. Under fliken Köer i portalen kan du se hur länge den som står först i kön har köat, om ni har denna funktion hos Nabo. Om inte så står det att Nabo inte sköter detta. Då får ni kontakta styrelsen och fråga i portalen.
När du säljer din bostad så upphör parkeringen och den får inte tas över utan alla behöver stå i kö.
MÅNADSAVI: vem betalar vid överlåtelser
Den som står som innehavare den 1:a i månaden ska aviseras för den månaden. (bryter aldrig aviseringen mitt i en månad)
Ex. Tillträde 1 nov: Köpare betalar november.
Ex: Tillträde 2 nov: Säljare betalar november
Ex: Tillträde 15 nov: Säljare betalar november
Ex: Tillträde 30 nov: Säljare betalar november
KVARTALSAVI: vem betalar vid överlåtelser
Den som står som innehavare den 1:a i kvartalet ska aviseras för det kvartalet (bryter aldrig aviseringen mitt i ett kvartal)
Tillträde 15 juli: Säljare betalar för hela kvartal 3 (juli-sept)
Tillträde: 24 dec: Säljare betalar för hela kvartal 4 (ok-dec)
Tillträde 2 jan: Säljare betalar förhela kvartal 1 (jan-mars)
Tillträde 1 okt: Köparen betalar för hela kvartal 4 (okt-dec)
När du säljer din lägenhet är du skyldig att redovisa alla dina kostnader som du haft innan försäljningsdatum, så tala med din mäklare och visa dina elkostnader så kan köpare och säljare göra upp detta i samband med försäljningen.
Du kommer enklast i kontakt med din personliga förvaltare genom att skapa ett ärende i den digitala portalen.