Logga in

Frågor och svar för dig som kund hos Nabo

Är du ny kund hos Nabo? Har du nyligen hamnat i styrelsen för en bostadsrättsförening som har Nabo som fastighetsförvaltare? Har du frågor? Då har du hamnat på rätt sida. Här har vi samlat de vanligaste frågorna som våra kunder ställer till oss, så att du kan få svar snabbt.

Fortsätt läsa för att lära dig om hur portalen funkar, avier, autogiro, E-fakturor, betalningar, köplatser för parkering, var du hittar kundnummer och organisationsnummer för din förening, hur du kommer i kontakt med styrelsen som boende och mycket mer.

Frågor om portalen

Hur kommer jag in i portalen?

Du går till Nabos portal, skriver in ditt personnummer och legitimerar dig med bankID. Då kommer du direkt in på din sida och där finns all information om din bostad.

Hur ställer jag frågor till förvaltaren?

Om du går in på portalen och fliken Ärenden så kan du skriva alla dina frågor till din förvaltare på Nabo. Din förvaltare är förvald vid ärendehantering i portalen, så det är bara att börja skriva ditt meddelande. Om du har ett mycket brådskande eller akut ärende kan du även ringa din förvaltare. Då hittar du telefonnumret i portalen 

Hur kommer jag i kontakt med styrelsen?

Om du går in i portalen under Ärenden så kan du ställa en fråga direkt till styrelsen. Vid ärendehantering är förvaltare förvalt, så du behöver ändra till styrelse.

Jag sitter i styrelsen och vill byta från medlemssidan till styrelsesidan. Hur gör jag?

Under Nabo-loggan i portalen står ditt namn, och bredvid den finns en liten pil. Om du trycker på den så kan du växla roll och kommer in på styrelsesidan.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

När du är inloggad i portalen kan du ändra alla dina kontaktuppgifter på den lilla pilen bredvid ditt namn under Nabo-loggan. Där väljer du inställningar och kontaktuppgifter. Här kan du ändra mailadress och även C/O-adress, samt telefonnummer 

Hur hittar jag information om min lägenhet i portalen?

I portalen under fliken din lägenhet/lokal ser du allt som rör din lägenhet, andelstal, årsavgift m.m.

Frågor om avier

Vi har bytt förvaltare. När får jag min första avi?

Vi kommer skicka ut din avi så fort vi fått in all information från den gamla förvaltaren. Den första månadens inbetalning kommer som en avi tillsammans med information kring hur du går tillväga rent praktiskt, så läs igenom den noga. Du behöver inte betala någon avgift för avin den första gången, och inte heller någon påminnelseavgift om den kommer sent.

Jag har inte fått någon avi. Kan ni skicka en ny med posten eller maila mig den?

Om du loggar in i portalen så hittar du alla dina avier under fliken Aktuellt. Du kan även skriva ut avierna som en PDF om du önskar.

Vilken adress skickar ni avin till?

All information kring din bostad finns under fliken Aktuellt i portalen. Där ser du även den adress som avin skickas till.

När betalas en avi, och förbrukning av el och vatten?

Månads- eller kvartalsavin (beroende på din förening) betalas alltid i förskott. El och vatten (IMD) debiteras i efterskott och hamnar då på månads- eller kvartalsavin, så räkna med att kostnaderna för el och vatten alltid släpar efter två månader. 

Varför ska jag betala 29 kr i aviavgift?

När du valt att få din avgift via avi tar vi ut en administrativ kostnad på 29 kr, du kan välja att få din avi via autogiro, E-faktura eller via epost som är kostnadsfria.

Frågor om kundnummer, organisationsnummer och bankgiro

Var hittar jag mitt kundnummer?

Kundnumret står till vänster direkt under ditt namn när du loggar in i portalen. Du hittar det även på din månads- eller kvartalsavi.

Var kan jag hitta föreningens organisationsnummer?

I portalen under övrigt där har du information kring föreningen

Vad är Nabos bankgiro och var hittar jag det?

Det står under fliken Aktuellt i portalen  och även på din avi.

Frågor om betalningar, autogiro och E-faktura

Var och hur ändrar jag betalningssätt?

När du går in på fliken Aktuellt i portalen så finns en knapp till höger som heter Gå till aviseringssida. Där kan du ändra och lägga till betalningssätt. Observera att om du önskar autogiro eller e-faktura så behöver du göra detta via din personliga bank.

Vad ska jag uppge som mottagare när jag ansöker om autogiro?

Det är föreningens namn du ska fylla i när du ansöker om autogiro. Detta gör du på din personliga banks webbplats

Vad gör jag om autogirot inte har dragits?

Autogiro dras den sista vardagen varje månad och vi gör fyra försök.

Vad ska jag uppge som mottagare när jag ansöker om E-faktura?

Vid e-faktura är det viktigt att du skriver in ditt kundnummer som du hittar i portalen eller på din avi. Sen är det Nabo Group AB som är betalningsmottagare.

Jag har autogiro. Kan jag få en avi också?

Du kan lägga till en avi under fliken Aktuellt i portalen. Tänk på att det är en avgift på 29 kr för avier år 2023. Men du kan också få din avi på e-post.

Hur byter jag till E-faktura eller autogiro?

Ska du byta till E-faktura eller autogiro är det viktigt att du kontaktar din personliga bank och ansöker om detta där. 

Jag har betalt dubbel månadsavgift denna månad. Vad händer nu?

Då kan vi lägga in detta som en tillgodo på nästkommande månads- eller kvartalsavi, eller återbetala summan till dig. 

Frågor om andrahandsuthyrning, pant, betalningspåminnelse och inkasso

Hur gör jag när jag vill hyra ut i andrahand?

Om du vill hyra ut i andra hand är det viktigt att du får styrelsens godkännande. När du går in under fliken din lägenhet/lokal högst upp till höger finns en knapp som heter ansökan om andrahandsuthyrning fyll i den till styrelsen. Här kan du läsa mer om vad som gäller vid andrahandsuthyrning.

Varför har jag fått en avgift för pant?

Pantsättningsavgiften är en administrationsavgift som föreningen får ta ut för administrativt merarbete i samband med att en pantsättning av en bostadsrättslägenhet meddelas till föreningen.

Jag har fått en betalningspåminnelse. När går den vidare till inkasso?

Har du inte betalt din avgift behöver du göra detta omgående. Nabo är skyldig att underrätta banken om det har gått mer än en månad. Om styrelsen önskar så skickas det vidare till inkasso efter ca 10 dagar.

Jag har fått besked att inkasso har tagit över idag och jag har betalt in pengarna igår, vad händer då?

Har du betalat in dagen innan din avi skickats till inkasso kommer vi kreditera avgiften på 180 kr 

Frågor om parkering

Hur ställer jag mig i parkeringskön?

Om föreningen valt att Nabo ska sköta parkeringskön går du in i portalen under Köer och skriver enkelt upp dig där. Har föreningen inte valt att Nabo ska sköta kön behöver du kontakta styrelsen. Det framgår en text i portalen om det är Nabo eller styrelsen själv som sköter kön.

Hur skriver jag på ett parkeringsavtal?

Du kommer få ett mail där du signerar ett digitalt avtal med bankID.

Hur lång tid brukar det ta att få en parkeringsplats?

Köerna varierar från förening till förening och det är väldigt svårt att säga hur lång tid det kan ta att få en parkeringsplats. Under fliken Köer i portalen kan du se hur länge den som står först i kön har köat, om ni har denna funktion hos Nabo. Om inte så står det att Nabo inte sköter detta. Då får ni kontakta styrelsen och fråga i portalen.

Får min parkeringsplats tas över av den som köper min lägenhet?

När du säljer din bostad så upphör parkeringen och den får inte tas över utan alla behöver stå i kö.

Frågor om betalning av hyra och el vid försäljning av lägenhet

Jag ska sälja min bostad vem betalar månadshyra – säljaren eller köparen?

MÅNADSAVI: vem betalar vid överlåtelser

Den som står som innehavare den 1:a i månaden ska aviseras för den månaden. (bryter aldrig aviseringen mitt i en månad)

Ex. Tillträde 1 nov: Köpare betalar november.

Ex: Tillträde 2 nov: Säljare betalar november

Ex: Tillträde 15 nov: Säljare betalar november

Ex: Tillträde 30 nov: Säljare betalar november

KVARTALSAVI: vem betalar vid överlåtelser

Den som står som innehavare den 1:a i kvartalet ska aviseras för det kvartalet (bryter aldrig aviseringen mitt i ett kvartal)

Tillträde 15 juli: Säljare betalar för hela kvartal 3 (juli-sept)

Tillträde: 24 dec: Säljare betalar för hela kvartal 4 (ok-dec)

Tillträde 2 jan: Säljare betalar förhela kvartal 1 (jan-mars)

Tillträde 1 okt: Köparen betalar för hela kvartal 4 (okt-dec)

Jag ska sälja min lägenhet, och min el släpar två månader. Hur hanterar jag detta?

När du säljer din lägenhet är du skyldig att redovisa alla dina kostnader som du haft innan försäljningsdatum, så tala med din mäklare och visa dina elkostnader så kan köpare och säljare göra upp detta i samband med försäljningen.

Har du fler frågor?

Du kommer enklast i kontakt med din personliga förvaltare genom att skapa ett ärende i den digitala portalen.

Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies