Logga in

JURIDIK

Så hanterar du lokalhyresgäster i coronatider

Fler och fler bostadsrättsföreningar ställer sig nu frågan hur de ska hantera lokalhyresgäster i sviterna av Corona. Det finns en överhängande risk att lokalhyresgäster får färre kunder och riskerar att hamna i svårigheter med betalning av hyra eller betalningsinställelse. Hur ska du och din bostadsrättsförening agera?

Juristens roll den senaste månaden innefattar så mycket mer. För att kunna hjälpa en bostadsrättsförening med lokalhyresgäster i ekonomiska svårigheter att finna den bästa lösningen både på kort och lång sikt ställs krav på en helt annan kreativitet och helhetsbedömning. Där lag förstås finns att förhålla sig till men där både bostadsrättsföreningens och lokalhyresgästens unika förutsättningar i nuläge måste tas hänsyn till för att ge en hållbar lösning.

Enligt hyreslagen ska hyra betalas sista vardagen före varje hyresperiod (månad eller kvartal). I de fall hyresgästen dröjer med betalning mer än två vardagar efter förfallodagen så kan hyresrätten förklaras förverkad.

Anne von Perner, Affärsområdeschef Juridik på Nabo

Om en hyresgäst brister med betalning så bör du och din bostadsrättsförening vara vaksam på detta och skriftligen påminna lokalhyresgästen. Skälet för detta är att en bostadsrättsförenings hyresfordran inte är prioriterad vid en konkurs. Borgenärer med oprioriterade fordringar får sällan betalt eller bara en liten del av fordran.

Det är viktigt att redan i ett tidigt skede uppta en dialog med lokalhyresgästen för att i samförstånd med denne kunna finna en lösning där bostadsrättsföreningen inte lider ekonomisk skada. Här kan Nabos jurister vara behjälpliga att finna den specifika lösning som krävs.

Har du och din förening funderingar om hur ni ska hantera lokalhyresgäster? Välkommen att kontakta oss.

Anne von Perner
Affärsområdeschef Juridik
anne.von.perner@nabo.se

Denna hemsida använder cookies för att du ska få en bra upplevelse av hemsidan. Läs mer
Avböj
Godkänn cookies